zondag 29 februari 2004

Koud nachtje

Rotterdam had vannacht een minimum van -7,0°.
Een amateurstation in Oostburg (Zeeuws-Vlaanderen) scoorde zelfs -9,1°.

Laag, voor eind februari. Maar het kan nog erger... In 1971 scoorde Wageningen in de eerste maartweek dik -18°! Was ook wel een heel unieke periode toen, ik was 7 1/2 en herinner het me nog goed... Er lag een dik pak sneeuw. Toen ik mijn laarzen op de krant zette om uit te lekken, las ik de datum van die krant: maart 1971... 
"Hee," dacht ik verbaasd, "Hoort maart niet de maand te zijn van lammetjes, bloemetjes en zo?"
Nee, niet in 1971! Maar vanaf dat moment was mijn interesse in het Nederlandse klimaat gewekt! Wat is normaal voor de tijd van het jaar, en wat niet? Dát weer was in ieder geval wel héél extreem!

Op 29 februari 1992 werd het plaatselijk 17 graden. Bóven nul, ja!


Ook 1960 had een mooie schrikkeldag met temperaturen rond en boven 15°.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten