woensdag 18 februari 2004

Vroege lente

Struiken lopen uit, de eerste narcissen bloeien... De lente is weer vroeg dit jaar!

Ik zie overeenkomsten met het begin van 1989. Toen was de winter zelfs nog zachter... In 1989 heb ik een boekje bijgehouden met de ontwikkelingen in de natuur, maar ik heb geen idee waar ik dat gelaten heb... Jammer...

Maar ik heb goede hoop dat ik het terug zal vinden! Als ik dit schrijf zit ik in de puinhopen van een leeggehaalde kast en ik kom al erg veel verloren gewaande zaken tegen, dus dat boekje zal ik ook wel vinden...!

Wie meer wil weten over vroege vogels, bloemen en vlinders, kan ik deze site van harte aanbevelen!

Wisten jullie trouwens dat de lente van 1945 ook zo vroeg kwam? En dat, terwijl januari zo koud was met vooral veel sneeuw (de beruchte hongerwinter)... Maar in februari werd het snel zeer zacht en al in maart stonden de fruitbomen in bloei...

Probleem met zo'n vroege lente is, dat zelfs de zachtste lente's toch vaak pittige nachtvorsten hebben. Enkele graden vorst is geen probleem als de natuur "op schema" is, maar als vorstgevoelig blad (hortensia's en pieris zijn berucht...) en bloei (bloesem...) vroeg is uitgekomen, kan dat vervelende gevolgen hebben, zoals ernstig beschadigd blad waar je de rest van de zomer tegenaan moet kijken, slechte bloei (hortensia's) en idem oogst (als de bloesem is bevroren...)

Plaatje afkomstig van www.oosterhout.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten