dinsdag 10 februari 2004

Tuinplannen

In november 2003 heb ik diverse planten rond mijn nieuwe (nog lege) vijver geplant. Eén daarvan is de cosmea atrosagnuinea. Een hele vloek, maar ik weet geen Nederlandse naam...

Deze cosmea is heel apart! Ik zag hem begin jaren 90 bij Geoff Hamilton zaliger op de BBC. Het bloeit bruin en ruikt naar... chocola! Aanvankelijk was er moeilijk aan te komen, maar dat lukt steeds beter.
Ik heb er nog nooit eentje in bloei gezien, dus ik ben erg benieuwd, vooral naar de geur!

Bij de vijver mag de arum italicum niet ontbreken! Ik heb hem gepoot onder de sering, want deze aronskelk is dol op schaduw. In de Zuidlimburgse bossen heb ik ze volop gezien, ze zijn prachtig, zowel in mei als de bloei een mooi groot wit schutblad laat zien, als in het najaar als er oranjerode bessen verschijnen (giftig!).

Inmiddels komen de 3 geplante knolletjes in snel tempo de grond uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten