zondag 14 maart 2004

Tuin update

Peren schijnen "beurtjaren" te hebben: het ene jaar prima oogst, het volgende jaar niks...
In 2002 hing mijn boompje zwaar van de peren, vorig jaar was er zelfs amper bloesem...

Voor 2004 ziet het er weer aardig uit, de bloesemknoppen worden dikker en ik zie nu al dat het er meer zijn dan vorig jaar!

De knoppen in de vorig jaar geplante appel en pruim zijn nog amper te zien, ik hoop dat ik volgende week, als het warmer wordt, ook daar kan gaan zien of we dit jaar appels en pruimen mogen verwachten!

Haal na de bloei je hyacinthenbollen uit de grond, heb ik geleerd...

Ik ben er te lui voor...

In 1997 heb ik in de voortuin een aantal hyacinthen geplant. Nooit na de bloei eruit gehaald, om ze in de herfst weer terug te zetten.
Af en toe, als ik weer iets aan het verplanten was, sneuvelde er wel eens een bolletje omdat ik mijn schep er dwars doorheen sloeg.

Maar tegen alle regels in lijken deze hyacinthen dat niet erg te vinden. Integendeel, elk jaar vind ik meer hyacinthen terug in de tuin!
Ze beginnen nu langzaam maar zeker uit te komen. En het zijn er alweer méér dan vorig jaar...

Het is wel opmerkelijk dat het vooral blauwe hyacinthen zijn die zo sterk zijn! Okee, het zijn niet de dikke bloemtrossen uit de winkel, maar als ze eenmaal goed open zijn, zien ze er prima uit, en als de zon erop schijnt ruikt het zo lekker!

Vorig jaar april kocht ik een klein perzikboompje, dat net begon te bloeien, toen het 's nachts opeens stevig ging vriezen. Ik hield mijn hart vast, maar tot mijn verrassing had ik in september kleine, maar zoete perzikjes!

Nu het eindelijk weer wat zachter begint te worden, zie ik de knoppen weer dikker worden. Ook de perzik zit dik in de knop. Na de verrassing vorig jaar heb ik goede hoop dat ik misschien in september dit jaar weer perzikjes heb!

Goed, de zomer van 2003 was ideaal voor perziken, maar voor het zover was, heeft de bloesem wél enkele pittige vorsten doorstaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten