zaterdag 6 juli 2013

Beestjes


Van onze vijf huisdieren (hond en 4 cavia's) zijn er twee die we niet zelf een naam hebben gegeven: Chico de hond en Chica de rode cavia...!



Brownie trekt het meest naar mensen. Een rustige eigenheimer. Hij is alweer een jaar of 4, maar ik heb laatst gelezen dat er cavia's zijn die 10+ jaar worden!

Poes heet eigenlijk Silverstar en was ooit een fok-cavia in een caviastal. Maar na één nestje werd ze verkocht. Aanvankelijk was ze heel erg schuw (hoewel ik er van overtuigd ben dat ze goed is behandeld), maar later trok ze wel bij. Ze vind het heerlijk als er met haar getut wordt. En dat komt goed uit, want ze moet regelmatig geknipt worden!
En waarom heet ze Poes?
Poes heet Poes zodat ik kan zeggen: "Ja, ik heb ook een Poes...!"

Och, en Zwartje, ons cavia-larfje...! Anderhalf jaar inmiddels, maar erg klein!
Toen ik middenin mijn verhuizing zat verloor Chica haar partner, die lag zomaar dood in het nachthokje
Chica was verschrikkelijk van slag! Maar onze ADHD-caaf kon echt niet bij eigenheimer Brownie (die het wel weer goed kan vinden met de introverte Poes). Kortom: eigenlijk moest er een vriendinnetje voor haar komen.
Maar ja, verhuizing, net uit een operatie gekomen, drukdrukdruk en gekkenhuis...
Diezelfde week was ik bij mijn ouders in Hilversum en reed ik door naar de kleine doehetzelfzaak in het winkelcentrum. Die bleek niet meer te bestaan, het was een dierenwinkel geworden.
Het was niet de bedoeling dat ik daar naar binnen zou gaan. Het was ook niet de bedoeling dat ik naar de bak met knaagdieren zou lopen. Daar zaten enkele hypere konijnen die als hondjes tegen het glas sprongen, en daartussendoor stuiterde een minstens zo hyper klein caviaatje (met een beetje rood). Het was ook niet de bedoeling dat ik dit vrolijke cavenmeisje zou kopen. Maar opeens zat ik met een dierenreismandje met inhoud in de auto. Gek he?
Hoewel ze zeer levendig is (past dus uitstekend bij Chica) en kerngezond, bleef ze achter in de groei. Ze is nu anderhalf, maar lijkt jonger. Maar ik maak me geen zorgen om deze vrolijke cavia, die de pest heeft aan opgepakt worden maar toch dol is op mensen: als je in de stoel naast de kooi zit, wil ze graag even zachtjes knabbelen aan je vinger Dat gaat altijd goed, tenzij je, net als jongste zoon laatst, net groente hebt gesneden...
Ze is Chica's "sister in crime". Samen stuiteren ze door de kooi, bouwen knusse nestjes van verse hooibergen, af en toe een heuse bitchfight en dan weer gezamenlijk knagend aan een stronk witlof
Haar favoriete houding: zittend op haar kont, net als een hondje. Of (net als Brownie) met haar pootjes op de rand van haar etensbak (als ze die niet heeft omgegooid omdat ze die bruine korrels maar niks vindt ).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten