dinsdag 30 juli 2013

Jan Buisman

Jan Buisman is al 25 jaar mijn grote held! Ik heb enigszins aan de wieg gestaan van zijn veeldelige werk over “Weer, wind en water in de Lage Landen”, een soort herschrijving van het absoluut leuke weergeschiedenisboekje “Bar en Boos” (wat ik destijds beschouwde als mijn “weerbijbeltje”).

Het moest een vierdelige serie worden, schreef hij me in het begin van de jaren negentig, toen ik redactielid was van de Weerpiegel, het maandblad van wat tegenwoordig Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie heet. Vier boeken over weer in het verleden van de Lage Landen, boeken die ergens in de middeleeuwen begonnen en eindigden aan het eind van de 20e eeuw, deel vier moest dan in 2000 uitkomen.

Het liep gigantisch uit de hand. Hij vond oneindig veel data, de eerste gegevens stamden uit de tijd van Karel de Grote!

Lang verhaal kort: zijn magnus opus is nog steeds niet voltooid (hoewel de goede man inmiddels al 88 jaar is!). Deel 5 is inmiddels uit, maar 6, 7 en 8 moeten nog komen. In 2015, als hij 90 is, zou het laatste deel af moeten zijn, zegt onderstaande site. Volgens Wikipedia pas in 2019, als hij 94 is.

Inmiddels is hij al dik 20 jaar met deze serie bezig (Bar en Boos komt van halverwege de jaren tachtig).

Als ik iemand een heel lang leven toe wens, is het Jan Buisman wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten