vrijdag 21 maart 2014

De maker van de Bouquetreekscovers

Ik heb een exemplaar van “Vrouw” gekregen, van de Telegraaf. Niet mijn krant, maar ik doe graag mee aan gratis proefabo’s ;-)


In de Vrouw van vandaag staat een interessant artikel over de Bouquetreeks van Harlequin, die al sinds 1975 in ons land te krijgen is. Je hoeft je niet te schamen als je die leest, want ze zijn vooral favoriet onder hoogopgeleiden (net als de Lidy van de Poel-reeks waar ik zelf wel eens voor schrijf). De Engelse versie van van Mills & Boon.
Ik heb niet zoveel met deze damesromannetjes, omdat ik erg kriegel word van beschrijvingen van halve verkrachtingen waarbij de dame aanvankelijk wel protesteert, maar vervolgens bezwijkt voor de charmes van de bruut. Ik kan daar heel slecht tegen.
Maar wat me elke keer weer fascineert zijn de covers van deze boeken! Ik zou die ook wel willen schilderen, wat lijkt me dat geweldig! De mensen die dat doen zijn meestal anoniem. Maar in de Vrouw stond nu een duidelijk gesigneerde cover van een Bouquetroman.
De naam: Dick Kohfield.
Google is your friend, maar ik moest heel wat links naar veilingsites doorworstelen voor ik meer wist. Al worstelend ontdekte ik dat de originele schilderijen voor deze covers flink wat geld kosten (honderden dollars of euro’s)!
Het enige dat ik over Kohfield zelf ontdekte is, dat hij echt een enorme massa covers heeft gemaakt, niet alleen voor Harlequin. En dat hij leefde van 1931 tot 2012.
Jammer dat er geen fanclub bestaat van covermakers van pulpromannetjes…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten