vrijdag 21 maart 2014

De Poolse keuken

Ooit heb ik eens stukjes zoute augurk gegeten, volgens mij bij iets Turks of Grieks.
Nou was ik gisteren bij de Jumbo en die heeft een Pools hoekje. Daar vond ik een zakje instant augurkensoep (Zupa Ogórkowa). Te vergelijken met noedelsoep.
Nieuwsgierig heb ik het meegenomen en als lunch gegeten. En lekkerrrr!
Nou heb ik uit Duitsland twee potten zoute augurken gehaald (ik zal eens kijken of de Jumbo die ook heeft, weet nu hoe ze heten: in het Pools: ogorki kiszone). Dus ben ik meteen gaan googlen naar de soep.
Dat moet te doen zijn...!

Ingrediënten 4 personen


- 300 gram zoute augurken (`ogorki kiszone`, Poolse winkel), of gewone augurken, in blokjes
- 1 glas droge witte wijn
- 3 kleine aardappelen, in blokjes
- 1 winterpeen, in blokjes
- 1 prei, in stukjes
- 1 ui, gesnipperd
- 15 gram dille, fijngehakt
- 75 ml melk
- 1 volle eetlepel maïzena
- 1 liter groentebouillon
- 100 gram kleine pasta, bijv. schelpjes
- flinke scheut augurkennat
Bereidingswijze
Verhit olie in een soeppan. Fruit de ui ongeveer 5 minuten. Voeg dan de blokjes aardappel, wortel en prei toe en bak nog een paar minuten. Schenk de wijn erover en laat een paar minuten op hoog vuur grotendeels verdampen.

Voeg de augurkenblokjes, de groentebouillon, het augurkennat en de pasta toe, en kook ongeveer tien minuten.

Maak van de maïzena en de koude melk een papje, en voeg al roerende toe aan de soep, om hem te binden.

Roer dan 2/3 van de gehakte dille erdoor, en gebruik de rest voor garnering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten