zaterdag 1 augustus 2020

Kapotte kunst

Ik sta open voor veel kunstvormen, ook abstract. Maar ik heb wel eens mijn bedenkingen over bepaalde kunstwerken die zo rond de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw werden gemaakt. Kwestie van smaak, zullen we maar zeggen...

Eén van die kunstwerken staat in het centrum van Dronten. Het is "Grijpende Vormen" van Sjra (Gerard) Schoffelen. Een aantal in elkaar grijpende betonnen blokken met een afgeronde kant. De naam van het kunstwerk is misschien nog het mooist.

Ik heb er, met alle respect, helemaal niets mee.

(tekst gaat door onder de foto)
Bron: https://dronten.kunstwacht.nl/kunstwerken/bekijk/2464-grijpende-vormen
Maar goed. Toen ik eerder deze week zag dat het beeld opeens afgeschermd was en later weggehaald werd, stond ik toch wel even raar te kijken.
Eigen foto
Maar al gauw kreeg ik antwoord: de Grijpende Vormen is stuk.

Dronten - Het kunstwerk 'Grijpende Vormen', dat al sinds 1980 in het centrum van Dronten staat, is beschadigd geraakt. Door een scheur in het beton is het risico te groot om het kunstwerk te laten staan.
Dinsdagmorgen heeft Kunstwacht een poging gedaan om de scheur in het beton van het kunstwerk te repareren. Het idee was om twee gaten in het onderste element te boren en daar metalen staven in te zetten om zo het betonnen element te verstevigen. Bij het boren van het eerste gat bleek dat het koelwater aan twee kanten uit het beton kwam. Dit betekent dat de scheur het betonnen element volledig in tweeën heeft gespleten.

Deze schade kan niet met een metalen staaf gerepareerd worden. Omdat het gescheurde element het onderste element is van het kunstwerk en het element verbonden is met de fundering van het kunstwerk, is het niet mogelijk om het kunstwerk te laten staan. Het risico is te groot. De kunstwacht zal het kunstwerk meenemen naar de eigen werkplaats en onderzoeken welke mogelijkheden voor reparatie er zijn.

Het kunstwerk ‘Grijpende Vormen” van Sjra (Gerardus) Schoffelen is een van de oudste kunstwerken in een openbare ruimte in de gemeente.
Foto: Flevopost

Geen opmerkingen:

Een reactie posten