zaterdag 23 maart 2013

Do ist der Bahnhof

Ik kende het filmpje (uit 1985) nog, maar toen ik het terug zag deed het me opeens ook denken aan de stemming, begin jaren tachtig. Ik werkte toen in een winkel en merkte zo eind april dat oudere mensen heel erg nerveus werden en gestressed. En ook enigszins paranoïde (vooral in 1980, krakersrellen!). Na 5 mei werd dat gauw weer beter. En het deed me denken aan veel gesprekken tussen generatiegenoten van mijn grootouders, het ging steeds weer over de oorlog, en "niet meer aan denken", en dan toch weer er over praten...
Dit filmpje is natuurlijk een karikatuur, maar ik realiseer me opeens dat er een heel wrange, verdrietige werkelijkheid voor een hele generatie aan de basis ligt...



Mooi om weer terug te zien: Van Kooten en De Bie als Gé en Arie Temmes over hun verzetsdaden.

'Er komt een Duitser aan op de fiets met een geweer en die vraagt aan mij, wo ist der bahnhof? En der bahnhof is do, daar, aan de andere kant, maar ik dacht nu kan je iets doen voor het vaderland Arie Temmes, dus ik zei, do ist der bahnhof.'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten