donderdag 28 maart 2013

"Regels zijn regels, kanker of geen kanker."

Meppel - Er kwamen vorig jaar 15.000 klachten bij de Nationale Ombudsman binnen over overheidsinstanties. Een ervan is afkomstig van de Meppelse Angelique van der Wulp. De klacht werd ontdekt door RTL Nieuws.

In februari 2012 zette de gemeente Meppel de uitkering van Angelique met terugwerkende kracht stop. Volgens Angelique omdat haar vriend te vaak bij haar was toen ze had gehoord dat ze kanker had.

'Regels zijn regels, kanker of geen kanker,' zo verwoordde Angelique de reactie van de gemeente. Angelique voor RTL Nieuws: 'Toen ik die diagnose kreeg is mijn vriend met mij mee naar huis gegaan en heeft me gelukkig gesteund. Dat kun je op zo'n moment wel heel goed gebruiken.'
Dat zag de gemeente Meppel anders. 'Ze zeiden dat ze de laatste tijd gesurveilleerd hadden bij mijn huis en geconstateerd hadden dat mijn vriend wat vaker bij mij was dan drie dagen in de week. In een laatje naast mijn bed vonden ze een onderbroek, een paar sokken en misschien twee T-shirts. Daaruit maakten ze op dat wij samenwonen en besloten ze mijn uitkering met terugwerkende kracht stop te zetten.'

'Ik vind het heel hard. Ik vind dat er in zulke gevallen er gewoon uitzonderingen moeten kunnen zijn. Die diagnose wil je niet en ik heb gewoon al mijn kracht nodig om die diagnose te verwerken. Dan wil je niet ook nog eens met een rechtszaak bezig zijn en met zaken als: ik heb geen geld om rond te komen. Straks word ik uit mijn woning gezet, omdat ik mijn huur niet kan betalen.'
Volgens de gemeente is er juist gehandeld. 'Er is naar jurisprudentie, ook in andere gevallen, gekeken hoe daarmee wordt omgegaan op het moment dat mensen ziek zijn. En ook dan blijkt dat wij op dit moment nog volgens de regels handelen.'

Over drie weken worden beide borsten van Angelique geamputeerd. Dan volgen mogelijk bestralingen en chemo. In diezelfde maanden moet ze naar de bezwarencommissie van de gemeente, om het stoppen en terugvorderen van haar uitkering aan te vechten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten