zaterdag 4 mei 2013

Dodenherdenking

Tussen de vijvergraafupdates door lees ik het verslag van de Dodenherdenking op de Dam. Die heb ik niet gezien, ik keek naar die van Dronten op tv. Maar het raakt wat me dat na Willem Alexander ook deze man nu wijst op het "wij", dat zo belangrijk is en dat in onze samenleving met de toenemende polarisatie zo ver weg lijkt soms...

Even quoten:

Vervolgens nam voormalig commandant der strijdkrachten, Peter van Uhm, het woord. Zijn vader vocht als militair tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zijn verhalen maakten diepe indruk, waarop hij besloot het leger in te gaan.
''Omdat ik geloof dat in dienen de sleutel ligt. Wie dient, denkt niet alleen aan 'ik'. Wie dient, denkt niet alleen aan 'zij'. Wie dient, denkt ook in 'wij'.''

Ook Van Uhm's zoon Dennis maakte deze keuze. ''Wat was ik trots.'' Maar hij kwam om bij de vredesoperatie in Afhanistan. ''Hij sneuvelde. Voor een ander volk. In een ander land. Vijf jaar en 16 dagen geleden. Het waren duistere dagen.''
Twee weken na zijn dood stond Van Uhm op 4 mei ook op de Dam. ''Een moeilijk, confronterend moment. Maar ook een bewuste keuze. Dit monument, gewijd aan de nagedachtenis van alle Nederlandse oorlogsslachtoffers, maar ook de saamhorigheid op de Dam en in het land, het hielp mij.'' Hij riep op het 'wij-gevoel' terug te vinden.
''Want niet vanuit 'ik' en 'zij', maar vanuit 'wij', ontstaan de goede dingen.''

Op de Dam klonk na zijn woorden een applaus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten