zaterdag 5 oktober 2013

Bodyshaming

Kwetsbare vrouwen laten zich manipuleren - 360 Magazine - en de marketing likt de lippen af!
(Uit “Trouw”)


Kwetsbare vrouwen laten zich manipuleren

Jennifer Lawrence en Liam Hemsworth, sterren uit The Hunger Games Beeld photo_news
Slanke, Oscar-winnende actrices die "te dik" worden gevonden en carrièrevrouwen die op maandagochtend weer aan het werk moeten zijn doelwit van producers en reclamebedrijven.

Actrice Jennifer Lawrence, winnares van een Oscar en hoofdrolspeelster in de Hunger Games, is te dik. Dat wordt in Hollywood gezegd. Volgens The Guardian heeft Lawrence van producers te horen gekregen dat ze moet afvallen. Doet ze dat niet, dan kan ze een verdere carrière in Hollywood vergeten, zo luidde de boodschap.

Lawrence (23), die een volkomen normaal gewicht en postuur heeft, vertelt in The Guardian hoe de producers te werk gingen. Ze lieten haar foto's van zichzelf zien die waren genomen tijdens filmopnamen. De producers zeiden dat de actrice er veel te dik uitzag en dat ze de foto's moet gebruiken als motivatie om op dieet te gaan.

Lawrence, die naast een Oscar ook een Golden Globe Award, een Screen Actors Guild Award, twee Critic's Choice Movie Awards, een Independent Spirit Award, een Venice Film Festival Award, een Palm Springs International Film Festival Award, een Saturn Award en een Satellite Award, is tevreden over haar uiterlijk en realiseert zich heel goed dat het argument dat ze ontslagen zou worden of nooit meer een rol zou krijgen onzin is gezien haar staat van dienst als actrice.

Lawrence laat zich niet manipuleren, maar er zijn genoeg vrouwen die zich onzeker voelen over hun uiterlijk en die zich wel laten manipuleren. The Atlantic schrijft over een onderzoek naar de meest kwetsbare momenten van vrouwen. Marketingbedrijf PHD heeft een stratiegie voor bedrijven ontwikkeld die uitgaat van de momenten in de week dat vrouwen onzeker en ontevreden zijn over hun uiterlijk. Merken moeten ervoor zorgen dat ze op precies die momenten, bijvoorbeeld maandagochtend, vrouwen bereiken met hun reclameboodschappen. Dat zou de verkoop aanzienlijk bevorderen.

Het reclamevakblad Adweek vatte in een infograhic samen hoe veel vrouwen zich op maandagochend voelen volgens het onderzoek van PHD:

Beeld PHD

Hoogleraar rechten Ryan Calo van de University of Washington vindt dat deze manier van gericht adverteren aan banden moet worden gelegd omdat bedrijven gebruikmaken van gecombineerde persoonlijke gegevens van consumenten, bijvoorbeeld Facebook-uitingen, surfgedrag, aankopen bij webwinkels, die de privacy schenden. Calo beschouwt deze vorm van adverteren als een vorm van uitbuiting en manipulatie van consumenten.

Lees ook: Consumenten willen ijdel kledingmerk Abercrombie & Fitch niet meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten