Sloop de Crisis: eerlijke actie of marketingstunt?
De Vastelastenbond ontvangt de laatste tijd geregeld vragen van leden over Sloopdecrisis.nl, een recent opgericht inkoopcollectief, dat het RTL4-programma 'Een dubbeltje op zijn kant' sponsort.In dit tv-programma worden huishoudens die in financieel zwaar weer verkeren geholpen. Het doel van ‘Sloop De Crisis’ lijkt duidelijk: door te besparen op de vaste lasten moet Nederland weer uit de crisis komen. Een nobel streven. Toch?
Echter wanneer we Sloop de Crisis goed onder de loep nemen komen we een aantal opvallende zaken tegen. Ook is het apart dat de inmiddels ca. 8 veilingen 'gewonnen' zijn door dezelfde partij, maar het blijkt niet de goedkoopste leverancier te zijn. Hoe steekt dit 'nobele' initiatief in elkaar?
Wat ons opvalt
Wij zijn naar aanleiding van vragen vanuit ons eigen collectief eens kritisch gaan kijken naar dit initiatief. Opvallende feiten/zaken zijn:- ‘Sloop De Crisis’ is een initiatief van creatief communicatiebureau MindGrind B.V.
- Oprichters van MindGrind zijn de heer H. Swinkels en de heer P. Schoen.
- De heer Swinkels en Schoen zijn ook de oprichters, directeuren en eigenaren van de Nederlandse Energie Maatschappij.
- Andere energieleveranciers worden wellicht afgeschrikt, aangezien de initiatiefnemer ook de concurrent is.
- Sloopdecrisis.nl is de hoofdsponsor van het programma 'Een dubbeltje op zijn kant'.
- De uitslagen van de veilingen worden keer op keer gewonnen door de Nederlandse Energiemaatschappij of Youfone.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten