maandag 7 oktober 2013

Terugkijken op de zomer

De weg naar de hel is altijd geplaveid met goede voornemens… Dat blijkt ook uit het bijhouden van mijn tuinblog. Zo zonde, want het tweede jaar van mijn tuin was in veel opzichten zo’n mooi jaar! Mijn achtertuin heeft hier en daar al het stadium bereikt van “kláár, niks meer aan doen!” en dat vind ik best bijzonder voor een relatief nieuwe tuin.
Het gaat dan vooral om het stuk waar eerst de spoorbloem en de felblauwe riddersporen beginnen te bloeien, vervolgens nemen de scharnierbloem (wat een hardnekkige bloeier!) en de echinacea het over en as we speak staan de asters zeer uitbundig te bloeien.
Waar ik ook zo blij mee ben is de dropplant, die bloeit ook dapper door en trekt ongelooflijk veel vlinders.
De floxen vielen wat tegen, de tijdelijke augustusregen maakte ze niet mooier en naar mijn idee waren ze snel uitgebloeid.
Verder heb ik geleerd dat uitgebloeide bloemen weghalen niet (net zoals “aardappels schillen want de vitaminen liggen net onder de schil”) een smoesje is om alles netjes te houden, maar dat dat wel degelijk nieuwe bloei bevordert. Ik zag dat aan mijn margrieten, maar ook aan de salvia!
Over de voortuin was ik niet helemaal tevreden. De kleurstelling is perfect: geel, oranjetinten en wat vleugjes lila en paars. Maar de buddleya trok de hele compositie uit verband. Het is een laagblijvende, maar hij groeit wel verschrikkelijk breed uit en maakt een rommelige indruk. Vorige week heb ik hem uitgegraven en meer richting huis gezet, terwijl ik de kleine acer atropurpureum naar voren heb gehaald.
Ik heb in de uitverkoop een flink aantal vaste planten gehaald om het gat te vullen:
Erysimum Goldstaub
Pulsatilla vulgaris
Phlox subulata Early Spring Blue
Phlox subulata Purple Beauty
Polemonium caeruleum Bambinu Blue
Aster dumosus Anneke
Aster dumosus Herbstgruss von Bresserhof
Hypericum olympicum Citrinum
Geranium Rozanne
Buphtalmum salicifolium ‘Alpengold’ 
Vinca minor Max
Chiastophyllum oppositifolium
Coreopsis grandiflora badengold
Scabiosa caucasica Perfecta
Coreopsis Jive
Agastache Blue Fortune
Solidago canadensis Golden Baby
Rudbeckia nitida Herbstsonne
Deze had ik eerder gekocht:
Eerder aangeschaft:
Geum Coccineum Borisii
Sedum album Coral Carpet
Sedum acre Yellow Queen
Sedum spathulifolium cape blanco
Vinca major Variegata
 De vijver is helemaal perfect! Ik heb een soort kroosje die het ergste zonlicht weghoudt, de goudelritsjes hebben jonkies gekregen en het is een prachtig rustpunt in de tuin geworden!
En de druif heeft 4 trosjes gegeven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten