dinsdag 8 oktober 2013

Kasteel en gezin moeten wijken voor snelweg

'Gelders kasteel en gezin moeten wijken voor snelweg'

Er is een grote kans dat het kasteel 'Huis Rijswijk' van de familie Buring ruim baan moet maken voor de uitbreiding van de A15. Het rijksmonument ligt midden op het geplande tracé van de nog aan te leggen snelweg in het kleine Gelderse plaatsje Groessen. 'Je blijft machteloos in een spel met betrokken partijen.'

 
 Kay Buring
Kay Buring doet zijn verhaal tegenover Een Vandaag. Hij is er kapot van. Hij kocht het rijksmonument en noemt het nu 'een droom die eindigt in een nachtmerrie'. Want behalve dat hij zijn droomhuis kwijtraakt, biedt Rijkswaterstaat te weinig voor de woning waardoor Buring zijn hypotheek niet kan aflossen.

Eerder dit jaar besloot Minister Schultz van Haegen van infrastructuur om de A15 vanaf knooppunt Ressen naar Zevenaar te verlengen. Deze nieuwe weg komt precies over het kasteel van Buring.

'Ik kom op straat te staan'
Buring: 'Je blijft machteloos in een spel met betrokken partijen. Maar wat ondraaglijk zeer doet: wanneer er niets verandert, ben ik niet in staat mijn kinderen een thuis te bieden waar het prettig vertoeven is. Ik zit in de val, een patstelling waar ik niet uit kom en inmiddels niet meer wil uitkomen. Ik krijg zo weinig geld geboden, dat ik mijn hypotheek straks niet kan aflossen. Ik kom op straat te staan zonder vermogen en met een restschuld. Dat kan niet waar zijn.'

Petitie
In september is er al een petitie gestart voor het behoud van het kasteel. Inmiddels heeft deze al 619 handtekeningen opgeleverd. Erfgoedvereniging Heemschut, dat strijdt voor het behoud van cultureel erfgoed, ziet het kasteel ook niet graag tegen de vlakte gaan.

'Rijkswaterstaat probeert het kasteel minnelijk te verwerven en zet de eigenaar onder druk om het te verkopen. En in handen van Rijkswaterstaat kan het kasteel snel gesloopt worden. Dit rijksmonument met een eerbiedwaardige geschiedenis mag niet gesloopt worden.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten