zaterdag 4 juli 2015

Als een drama een gezicht krijgt...

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/huilende-griek-ik-wilde-alleen-maar-mijn-120-euro-hebben

Huilend van ellende zit hij tegen de pui van een Griekse bank. De foto van de 77-jarige Giorgos Chatzifotiadis is de wereld over gegaan. Hier het verhaal achter dit iconische beeld dat de Griekse crisis zo goed illustreert.
De gepensioneerde Chatzifotiadis had gisteren in de Griekse stad Thessaloniki al bij drie banken in de rij gestaan. Hij wilde het pensioen van zijn vrouw opnemen, maar tevergeefs. Nergens kreeg hij de 120 euro mee die de banken nog aan gepensioneerden beloofden uit te keren. Toen hij ook bij de vierde bank nee hoorde, barstte hij in tranen uit. 
Hij zakte in elkaar tegen de pui en werd huilend op de foto gezet. Aan een verslaggever van persbureau AFP legt hij even later uit waarom hij zo'n verdriet had. "Ik kan het niet aan om mijn land zo in paniek te zien", vertelde hij. "De situatie waar Griekenland in zit, doet me nog meer pijn dan mijn eigen problemen."
De 77-jarige Chatzifotiadis ziet zijn stadsgenoten bedelen voor een paar cent om een brood te kunnen kopen en hoort van meer en meer zelfmoorden. "Ik ben nou eenmaal een gevoelig mens. Ik kan het niet aanzien."
De geëmotioneerde Griek vreest dat hij weinig kan veranderen aan de ellende. Of hij morgen naar de stembus gaat, weet hij nog niet. Het dichtstbijzijnde stembureau waar hij ja of nee kan zeggen tegen de hervormingsmaatregelen is 80 kilometer verderop. Geld om daar te komen, heeft hij niet. "Misschien kan een van mijn kinderen me nog brengen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten