woensdag 22 juli 2015

Prachtige foto

Ik ben op het dweperige af liefhebster van de oude volksdevotie. En ja, ik wéét van de misstanden en het misbruik. Maar laat de mooie kanten (de troost die de mensen er in vonden bijvoorbeeld) hierdoor niet ondersneeuwen.

Zelf heb ik afschuwelijke ervaringen met de basisschool, inclusief pesterijen en psychische mishandeling door leerkrachten. En ook nu zijn daar misstanden, pesterijen, falende leerkrachten en leerlingen die buiten de boot vallen (incl. wanhopige ouders). Maar is dat regel, of zijn dat de uitzonderingen die de regel bevestigen? Moet je daarom de basisschool in het algemeen maar verguizen? Ik denk dat dat ook geldt voor de volksdevotie.

De volksdevotie. In 2012 heb ik een weekend gelogeerd in het Emmausklooster in Maarssen en ik was onder de indruk van het leven daar. Ik denk dat ik zelf op den duur te onrustig zou worden, maar ook dat het eenvoudige, regelmatige leven daar zeer helend kan zijn.

Deze foto vond ik vanmorgen op Facebook. Prachtig, al die bejaarde zusters in hun verschillende habijten. De foto raakte me...

Nieuwe Mariakapel in Someren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten