vrijdag 28 februari 2020

Corona sloopt UAE-Tour

Gisteren is de eerste Nederlander getroffen door het Coronavirus, een man uit Loon op Zand die in Lombardije is geweest voor een beurs. Hij herstelt gelukkig goed en inmiddels weten we dat hij tijdens de carnaval afgelopen week nog niet besmettelijk was. 
Vandaag bleek ook iemand die in het UMC Amsterdam werkte (maar niet met patiënten) besmet te zijn. Ook zij is in Lombardije geweest afgelopen week en is nu in Diemen in thuisisolatie.

Mondkapjes en alcoholgel zijn uitverkocht.De beurzen dalen flink. Terecht, of massahysterie? Cruiseschepen in Japan en China en hotels op Tenerife en Abu Dhabi zijn in quarantaine geraakt of inmiddels geweest. 

Ik zit niet echt verlegen om mondkapjes, was wel mijn handen wat extra met zeep op de manier zoals ik bij de festivalcatering waar ik werkte, heb geleerd. Je moet dan wel met een papieren handdoek afdrogen en het handdoekje weggooien. Zover ben ik nog niet (maar ik verschoon wel vaak de handdoeken). 

Ik heb al ervaren dat mensen geen hand meer geven, maar elkaar met de elleboog raken.

Het is me niet goed duidelijk waarom men bij een gewone griepepidemie niet zoveel media-aandacht heeft en mensen niet worden gevraagd telkens de handen te wassen...

Ik volg ook de UAE-Tour (wielerronde van de Verenigde Arabische Emiraten). Leuke etappes, weer eens wat anders dan de Europese wedstrijden. Yates deed het heel goed, Groenewegen heeft een etappe gewonnen. Morgen zou de laatste etappe zijn, maar de einduitslag is nu:

flag-nr1 flag-gb Adam Yates (Mitchelton-Scott)
flag-nr2 flag-si Tadej Pogačar (UAE Emirates) op 1m01s
flag-nr3 flag-kz Alexey Lutsenko (Astana) op 1m33s
4. flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ) op 1m48s
5. flag-pl Rafał Majka (BORA-hansgrohe) op 2m11s
6. flag-nl Wilco Kelderman (Team Sunweb) op 2m34s
7. flag-ru Ilnur Zakarin (CCC) z.t.
8. flag-it Davide Formolo (UAE Emirates) op 2m39s
9. flag-it Diego Ulissi (UAE Emirates) op 2m47s
10. flag-es Víctor de la Parte (CCC) op 2m51s


Er zijn twee Italianen in de Tourkaravaan (geen renners) die Corona hebben en een hotel in Abu Dhabi is nu quarantainegebied, daar zitten meerdere renners, o.a. Froome, die net zijn rentree maakte na zijn akelige ongeluk van vorig jaar.

Mathieu van der Poel is ziek uit de Ronde van Algarve gekomen en heeft griep. Griep, wordt nadrukkelijk gezegd, geen Corona.

Ondertussen vraagt men zich ook af hoe dat met andere wedstrijden en evenementen moet. De Grand Prix F1 in China, die half april zou plaatsvinden, is voorlopig uitgesteld (men weet nog niet wanneer). Hoe zit dat met het Songfestival straks in mei, de diverse wedstrijden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten