zaterdag 1 februari 2020

De tv deze week.

Zaterdag 1 februari
NPO2 20:40: Langs de Rijn. Fijne serie over de Rijn, met Huub Stapel. Allerlei lokaties langs de Rijn worden belicht en vandaag gaat het over het hoogwater van 1995, die ik zelf van redelijk dichtbij heb meegemaakt (ik werkte in Wageningen en het evacuatieplan lag al klaar).
NPO2 0:10: Big Eyes. Een film van Tim Burton, deze ken ik nog niet. Het gaat over Margaret Ulbrich, schilderes van destijds erg bekende schilderijen van kinderen met grote ogen. Het schijnt geen typische Burtonfilm te zijn maar ik ben wel heel benieuwd.

Zondag 2 februari
NPO1 9:05: Floortje naar het eind van de wereld. In de binnenlanden van Uruguay woont een Zweeds-Argentijns echtpaar in the middle of nowhere.
NPO2 14:40: Andere Tijden: Rita Hovink (1944-1979). Ik heb het inmiddels al gezien, maar als je een goede stem wil horen van een prachtige vrouw, moet je echt kijken en luisteren!
NPO2 18:10: Podium Witteman. Altijd interessant om naar te kijken/luisteren!
NPO1 20:25: Heel Holland bakt. en omdat WimLex en Máxima vandaag 18 jaar getrouwd zijn worden er Oranjetaart, hartvormige croissants en een high tea gemaakt. Ik kwijl nu al!
BBC1 21:00: Call the midwife. 

Maandag 3 februari
NPO2 20:30: Hoog water. Over de dreigende watersnoodramp in 1995. Eerste aflevering van vier.
NET5 20:30: The Hunger Games - Catching Fire. Grimmig verhaal (2e deel uit een serie van 4 films), mooi verfilmd met een paar karakters die ik best bijzonder vind, zoals Katniss, Haymitch, Effie, Plutarch en Caesar. Nota bene: op RTL7 is tegelijkertijd de fiilm Valerian and the city of a thousand planets. Die trok ook mijn aandacht, Valerian was in Nederland namelijk bekend onder de naam Ravian, een SF-stripheld die ik destijds geweldig vond! Maar de trailer trok me niet bepaald aan.
RTL4 21:25: Uitstel van executie. Over een huis dat 15 jaar geleden werd gekocht en nu voor een ton onder water staat en een bouwval is geworden. Ramptoerismetelevisie, maar het zal je verdorie overkomen...
NPO2 22:50: De Monitor: aankomen na je maagverkleining. Gezien de voorpublicaties over dit onderwerp vrees ik dat ze alleen het "het komt gewoon door teveel vreten"-aspect zullen belichten en niet het "platliggende stofwisseling"- of "medicatie waarvan je aankomt"-aspect, waar ik hen trouwens een mail over heb gestuurd.

Dinsdag 4 februari
NPO2 17:35: Victoria. Herhaling van de serie over de jonge koningin Victoria. Heb ik al gezien, maar ik vond het zo'n mooie serie dat nog een keertje kijken echt niet erg is. 
NPO2 20:30: Hier zijn de Van Rossems. Hoera, ze zijn er weer, mét Sis! Vandaag bezoeken ze Zutphen.
NPO2 21:05: Geknipt door Eus. Özcan Akyol kan weinig kwaad bij me doen. Dit is een nieuwe serie waarin hij als kapper mensen interviewt. Kan interessant zijn.
NPO2 22:40: Ganz - How I lost my beetle. Over de man die de VW Kever heeft bedacht. Probleem: hij was een Hongaarse Jood en dat kwam slecht uit in de Duitse jaren dertig... Maar zijn naam is niet vergeten.

Woensdag 5 februari
Eurosport 1 15:00: Wielrennen, ronde van Valencia
NPO2 17:50: Victoria. De jonge koningin is erg gesteld op Lord Melbourne, maar hij wordt gedwongen af te treden.
NPO2 20:25: Historisch bewijs. Kan interessant zijn: zijn de voorwerpen met een historische lading werkelijk zo historisch? Denk aan de verfzakjes van Rembrandt, de tong en vingers van de gelynchte gebroeders De Witt en (om te beginnen) het zwaard waarmee Johan van Oldenbarnevelt is vermoord.
RTL4 20:30: Help, mijn man is klusser. Wordt er weer een huis en een relatie gered door John Williams?
NPO1 21:30: Doorbakken. Terugkijken op Heel Holland Bakt.

Donderdag 6 februari
Eurosport 1 13:55: Ronde van Valencia
NPO2 17:10: Victoris
NPO1 20:35: DNA onbekend. Wie is de vader van Sharona en Bertina?
NPO1 21:25: Over mijn lijk. Opnieuw een bijzonder indringend seizoen over jonge mensen die niet lang meer te leven hebben. 

Vrijdag 7 februari
Eurosport 1 13:55: Ronde van Valencia
NPO2 17:10: Langs de Rijn, herhaling van afgelopen vrijdag.
NPO3 20:20: WK schaatsen allround in Calgary.
RTL4 20:30: The voice of Holland. Er zijn nog 4 x 3 kandidaten over en vanavond zijn de eerste liveshows.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten