maandag 10 februari 2020

30 Day Song Challenge - dag 30

Zie mijn introductie op 12 januari.  Het is de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context. Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

Dit is de laatste dag, ik hoop dat je het een beetje leuk vond!

(tekst gaat verder onder de afbeelding)





Day 30 - a song that reminds you of yourself

Eerlijk gezegd: ik kom dan meteen weer uit op twee nummers die ik al eerder heb gekozen: Blieve Loepe van Rowwen Hèze en Mens durf te leven door Henri Willig. Ik heb ze op dag 19 al genoemd (a song that makes you think about life).

Ik zou ook Doorgaan van Ramses Shaffy kunnen noemen. Hij noemt van alles op: met de stootkracht van de milde kracht om door te gaan, in een sprakeloze nacht, in een loopgraaf zonder licht, naakt in de orkaan, we zullen doorgaan tot we samen zijn. Als een mantra: we zullen doorgaan! Net zoals I Will Survive een mantra kan worden voor sommigen.
Het komt uit 1975, en André van Duin was er als de kippen bij om er een geweldige parodie van te maken. Ik heb er een clipje van gevonden die eigenlijk niet bij het thema hoort, maar eigenlijk toch weer wel, want het begint (en ik vraag me serieus af of dat er niet later bij geplakt is) met beelden van een ondergelopen viaduct dat wel héél sterk lijkt op de Beatrixtunnel in Hilversum. Ik heb jaren in Hilversum gewoond!
Van Duin verschijnt vervolgens als koordirigent in beeld, terwijl hij tevergeefse pogingen doet te dirigeren vanaf een klein bootje in zee. Het bootje zinkt en Van Duin gaat door de golven naar het strand, waar een koor met verklede mensen staat te zingen. Eenmaal op het droge richt hij een enorme chaos aan onder de koorleden: hij verwisselt hoofddeksels, werkt iemand naar de grond, enkele dames krijgen de slappe lach en in de verte staat een enorm publiek toe te kijken. De video is in slechts een paar takes opgenomen.


Misschien zegt die clip van André van Duin ook wat over mijzelf. Ik hou van humor, vooral als het even niet zo lekker gaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten