zondag 12 januari 2020

30-Day Song Challenge - dag 1

Op Facebook circuleert nogal eens van alles en nog wat waar ik niet veel mee doe, zoals awareness-oproepen voor ziektes, misstanden of actuele situaties, vaak met de vervelende passief-agressieve opmerking over het al dan niet verder delen van dat soort berichten.

Daar doen we dus niks mee...! 😄

Maar voor dit soort uitdagingen val ik als een baksteen. Creatieve uitdagingen waar ik met plezier mee aan de slag ga! Momenteel is dat de 30-Day Song Challenge. Het is dan de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context.

Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

Ik vind het idee leuk genoeg om ook op deze blog te zetten.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Dag 1: liedjes met een kleur in de titel.
Natuurlijk denk je dan aan Purple Rain/Haze van resp. Prince en Jimi Hendrix, maar mijn eerste gedachten waren Queen en The Pogues.

March of the Black Queen - Queen
White Queen - Queen
A pair of brown eyes - The Pogues
White City - The Pogues

De twee nummers van Queen komen van hun tweede album, Queen II, volgens veel fans hun beste album. De elpee bestond uit een Side White en Side Black in plaats van Side 1/A en Side 2/B (ik realiseer me dat er al hele generaties zijn die niet hebben meegemaakt dat je een elpee halverwege moest omdraaien om verder af te kunnen luisteren). De witte kant was vooral van Roger Taylor en vooral Brian May (White Queen is van May), terwijl Freddie Mercury los mocht gaan op de zwarte kant. De hoes is vooral zwart met de gezichten van de bandleden afgebeeld zoals we enkele jaren later zouden zien in de clip van Bohemian Rhapsody.
Ik vermoed dat ik niet hoef uit te leggen van welke plaatkant de door mij gekozen nummers komen...!

De elpee werd in 1973 opgenomen en was de tweede van Queen (wat de titel waarschijnlijk al deed vermoeden). De eerste elpee zorgde niet echt voor een doorbraak, maar met deze zouden ze in Groot Brittannië wel doorbreken (Nederland wist nog even van niets, maar dat veranderde niet lang daarna met Killer Queen).

Overigens zijn er fans die al jaren hun best doen March Of The Black Queen de Top 2000 in te stemmen, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt.


De nummers van The Pogues komen van resp. Rum Sodomy and the Lash en Peace and Love, resp. hun tweede en vierde elpee. Hun tweede elpee kwam uit de tijd dat ze (ook in Nederland) steeds meer aandacht trokken met hun verfrissende kijk op Celtic folk. Tussen deze twee elpees zit ook nog een elpee, If I Should Fall From Grace With God, naar mijn idee hun beste album. Zanger Shane MacGowan, de briljante tekstschrijver die echter ook zwaar aan de drank was, begon na die elpee steeds meer barstjes te vertonen. Hun vierde elpee, Peace and Love, bevatte meer materiaal van andere leden en hoewel het geen slechte plaat was, werd deze plaat toch minder enthousiast ontvangen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten