woensdag 15 januari 2020

30-Day Song Challenge - dag 4

Zie mijn introductie op 12 januari.  Het is de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context. Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

(tekst gaat verder onder de afbeelding)


Day 4 - a song that reminds you of someone you'd rather forget
Ik leef niet meer voor jou - Marco Borsato
Fuck you - Lily Allen

Het doet er niet toe wie ik er allemaal mee bedoel en waarom, maar wat zijn dit heerlijke middelvingerliedjes!
Ik ben niet echt een fan van Marco Borsato. Hij is oké, maar hij weet me zelden te boeien met zijn songs. Toch moet ik voor deze een uitzondering maken. De emotie spat er af als hij van zich afschreeuwt dat hij echt he-le-maal klaar is met die ene persoon, waarschijnlijk een oude geliefde die het helemaal verbruid heeft bij hem, maar met een beetje goede wil kun je het ook betrekken op een vervelende baas, een irritante buurman, een akelig familielid, vul maar in. Zeer therapeutisch!

Lily Allen heeft er nooit moeite mee gehad te zingen over wat haar dwars zat. Een juweeltje is "It's not fair", een als opgewekt countryliedje gebrachte klaagzang waarin ze zonder een blad voor de mond te nemen klaagt over een schat van een man, die echter één probleem heeft: hij is een ramp in bed... 
"Fuck you", de titel zegt al genoeg. Het klinkt op het eerste gezicht als een schattig liedje met een Carpenters-intro en lieve meisjesstem, tot het refrein komt: "Fuck you, fuck you, Fuck you very very much." Alleen de uithaal van "mu-hu-hu-huch" is al therapeutisch, als je je frustratie van je af wil zingen. Lily heeft het tegen iemand met een nogal aanwezige mening over gays, racisme en dergelijke: 
"You say
You think we need to go to war
Well, you're already in one
'Cause it's people like you that need to get slew
No one wants your opinion"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten