zaterdag 18 januari 2020

André van Duin, steeds meer respect voor die man.

Op 13 januari overleed de echtgenoot van André van Duin, Maarten Elferink. Hij stond liever niet in de schijnwerpers en het was ook een groot geheim dat hij sinds mei leed aan botkanker.

Ik ben André van Duin sinds een paar jaar meer gaan waarderen vanwege de manier waarop hij Heel Holland Bakt heeft overgenomen van Martine Bijl, maar vooral vanwege zijn acteren in Hendrik Groen, waar hij Evert neerzette op zo'n overtuigende manier dat ik er een paar keer goed van vol schoot. En dat gebeurt me niet zo snel! Toen ik van zijn overlijden hoorde ging ik terugrekenen. Zou Martin bij de opnamen al ziek zijn geweest? Lieve help, en dan die scenes moeten spelen!

Vandaag verscheen in de Telegraaf een interview met Evert Santegoeds. En inderdaad, wat ik al vreesde bleek waarheid: Maarten was ziek toen André Heel Holland Bakt opnam (de serie wordt momenteel uitgezonden) en ook toen hij die loodzware scenes speelde van Evert, die eerst zijn geliefde hond moet wegbrengen en vervolgens zelf kanker krijgt.
"De opnamen van Hendrik Groen waren in volle gang. Vreselijk was dat, want wat ik daar spéélde, daar zaten we thuis middenin. Mijn personage Evert kreeg dit seizoen kanker en voelde er weinig voor zich te laten behandelen. Hij gaat een pak uitzoeken voor in de kist, enfin, de hele lijdensweg tot het einde heeft iedereen kunnen zien. Je begrijpt dat wij er samen niet naar kónden kijken, toen het maanden later werd uitgezonden. We hebben van de hele serie niet één aflevering gezien... het was precies wat we thuis beleefden."
Potverdorie...😢

Toen André in de oud-en-nieuw-uitzending een foto van de eind mei overleden Martine Bijl kuste en neerzette ("zo is ze er toch een beetje bij") zal er ook wel meer door hem heen zijn gegaan dan alleen de herinnering aan Martine.

Martin wilde absoluut niet dat anderen wisten wat er aan de hand was, hij zat niet op meewarige blikken te wachten. Alleen hun inner circle wist er van. André schrapte zijn agenda tot mei dit jaar leeg (behalve Heel Holland Bakt en Hendrik Groen), zodat hij dit seizoen niet het napraatprogramma Smaakt naar meer deed, en opnames van het vaarprogramma met Janny van der Heijden, dat een tweede seizoen zou krijgen, is nu ook uitgesteld tot mei. In de toekomst wil hij de Dik Voormekaarshow weer oppakken. Nu nog even niet. "Ik ben er nog niet."

Martin stelde zijn lichaam ter beschikking aan de wetenschap. Op 20 januari verschijnt deel 2 van het interview.

1 opmerking:

  1. Mooie column..ik kan me er helemaal in vinden. Ook ik voel veel respect voor Andre en de wetenschap dat hij de rol van Evert speelde in de tijd dat hij zelf geconfronteerd werd met het einde van het leven maakt me emotioneel.

    BeantwoordenVerwijderen