dinsdag 21 januari 2020

30-Day Song Challenge - dag 10

Zie mijn introductie op 12 januari.  Het is de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context. Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

(tekst gaat verder onder de afbeelding)






Day 10 - a song that makes you sad
Der Weg - Herbert Grönemeyer
What is life - Kathleen Ferrier

Er kwamen direct twee liedjes boven, die allebei met de dood te maken hebben. Herbert Grönemeyer, de Duitse zanger met een stem als een orkaan. Grönemeyer verloor in november 1998 binnen enkele dagen zijn vrouw Anna Henkel en zijn broer Wilhelm aan kanker en verwerkte dit o.a. in dit lied, dat in het Nederlands werd vertaald door Leo Driessen en gezongen door Guus Meeuwis. Het is inmiddels het nieuwe Waarheen Waarvoor geworden. Ik ben niet heel goed in Duits, maar de prachtige tekst kan ik vrij goed volgen. Rauwe rouw en diepe liefde samengevat in enkele minuten.
Ik zou deze uitdaging ook geheel met klassieke muziek kunnen vullen. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, maar om sommige klassieke stukken kun je niet heen. Gluck componeerde de opera Orfeo et Euridice en de bekendste uitvoering is met zang van Kathleen Ferrier (1912-1953). Ze had geen conservatorium gevolgd, was dus letterlijk een natuurtalent. Haar laatste optreden was in 1953 in de opera Orfeo et Euridice, al had ze inmiddels uitgezaaide borstkanker. Tijdens de uitvoering brak er spontaan een bot omdat daar ook uitzaaiingen waren. Ze nam even pauze en kwam weer terug om de opera uit te zingen. Eén van de mooiste liederen uit de opera is What is life, waarin de vrouw haar enorme droefheid om het overlijden van haar partner uitdrukt. Ze vraagt zich af wat het leven nog waard is zonder hem. De diepbedroefde tekst gecombineerd met het afschuwelijke einde van Ferriers carrière maakt elke keer weer diepe indruk op me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten