donderdag 2 januari 2020

Het jaar van de goudvink

De Vlaamse vogel van het jaar is de goudvink, maakte de Vogelbescherming Vlaanderen bekend. Dit bericht zag ik net op mijn Facebook langskomen.
Foto: Belgaimage, geplaatst bij het artikel van De Standaard
Meteen schoot die wandeling in februari 2015 weer in mijn gedachten. Ik ging met de hond naar Emmen om mijn vriendin JdV te bezoeken en we besloten een stuk te gaan wandelen in het Bargerveen. Camera's mee, zij haar spiegelreflex, ik mijn 21x compactzoom. Het werd een heel bijzondere wandeling.

Zo zagen we halverwege een diertje aan de overkant van een watertje door het gele riet schieten. Een hermelijntje, vermoedden we, in wintervacht: wit met een zwart puntje op de staart. Het diertje wist dat we niet bij hem konden komen en speelde verstoppertje, waarbij hij telkens weer tevoorschijn kwam tussen het riet, om kiekeboe te spelen met onze camera's.

Op dat moment kwam ook de boswachter met zijn vrienden langs en we hebben gezamenlijk genoten van dat hermelijntje. Daarna liepen we weer verder, tot we een man zagen met een enorm telekanon op zijn camera. Natuurlijk wilden we ontdekken waarom hij dat enorme ding op een hoge struik richtte. Toen ontdekten we drie goudvinkjes. Ik had al eens over deze bijzondere vogeltjes gehoord en herkende ze daarom meteen. Het waren net vlammetjes! Ook al had ik geen telekanon op een spiegelreflex, maar een compactje (Samsung WB800F), de foto's zijn toch redelijk gelukt.

Op de terugreis van Emmen naar Zwolle deelde ik mijn stukje trein met twee jongemannen en een oudere dame. De jongens hadden biertjes gekocht (want carnaval) en deelden die met die mevrouw en mij. Er ontstonden heel leuke gesprekken over de zin van het leven en er van genieten.

Als ik goudvinken en hermelijntjes in wintervacht zie krijg ik meteen weer die mooie herinneringen aan die februaridag in 2015!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten