woensdag 15 januari 2020

Bloei in januari

Eergisteren zag ik de goudsbloemen volop in bloei hier in de straat. En laatst schreef ik dat mijn kerstrozen in bloei zijn gekomen. Het gebrek aan winterweer (als ik dit schrijf is het 11 graden, net als afgelopen nacht) zorgt voor bloeiers.
Vanmorgen verscheen er een stukje in Trouw over de vroege bloei, dat ik graag wil delen. 

Natuurdagboek Koos Dijksterhuis

Een dotterbloem die bloeit in december? Het moet niet gekker worden

Dat koekoeksbloem, herderstasje en duizendblad nog steeds of nu alweer bloeien, soit. Maar dotterbloemen? Ik ken één dotter die er elk jaar vroeg bij is, aan een sloot waarlangs ik vaak de stad in en uit fiets: soms in februari al. Elders langs die sloot vind ik vaak het eerste speenkruid. Dit jaar zag ik die allebei nog niet bloeien. 
Zondag 12 januari mailde Loes Marcus me dat ze een dotterbloem zag bloeien aan een slootkant in Gouda. Onwaarschijnlijk vroeg, maar het vroegterecord brak ze niet. Pauljohan van Andel was haar voor. Hij stuurde op Eerste Kerstdag een foto van een bloeiende dotter in zijn tuinvijver in Veenendaal.
Elke winter zie ik late en vroege bloeiers, en dat madeliefjes bloeien is echt niks nieuws, maar dit jaar lapt de natuur de kalender wel helemaal aan haar laars. Fred Bos had al een Judaspenning bloeien in zijn tuin in Winterswijk en Peter van Dalen trof in Rotterdam onder meer wilde peen en gewone berenklauw in volle bloei.

Modderpoel met ontwortelde lisdodden

Het moeniegekkerworre! In mijn tuin staan de blaadjes van speenkruid al fris en fruitig klaar voor de bloei, al moeten ze eerst maar eens knoppen maken. Dotterbloemen, toch een soort reuzenspeenkruid, zie ik helemaal nog niet langs de vijver achter mijn huis verschijnen. Nu heeft daar uitgerekend vanmorgen een baggervaartuig van de gemeente door geraasd, dus nu is het een modderpoel met ontwortelde lisdodden. Het beheer van het openbaar groen en blauw richt altijd een enorme ravage aan.
Van de knoppen van dotterbloemen kun je kappertjes maken. Weliswaar giftige kappertjes, maar de dosis vergif is onmerkbaar laag. Ik vind kappertjes niet lekker en laat de dotterknoppen liever bloemen worden. Ze glanzen goudgeel en zijn handig voor de eerste bijen en hommels, straks. Straks? Ik ben benieuwd wanneer die dit jaar verschijnen. Houdt u me op de hoogte? Ik hoef niet elke dotterbloem te weten, maar andere eerstelingen, graag.
Iedere dag verwondert bioloog Koos Dijksterhuis zich over iets wat groeit of bloeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten