woensdag 22 januari 2020

30-Day Song Challenge - dag 11

Zie mijn introductie op 12 januari.  Het is de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context. Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Day 11 - a song you never get tired of

Dat zijn er veel! Mijn keuze is dan ook volstrekt willekeurig. David Bowie bijvoorbeeld, die heeft heel wat muziek gemaakt, vooral in zijn jonge jaren, die zo geweldig in elkaar zit dat ik het nooit zat ben. Na zijn overlijden heeft Rick Wakeman op tv laten zien hoe ongelooflijk knap Life On Mars is opgebouwd, maar ook nummers als Changes en Oh! You pretty things lijken zo simpel, maar zitten heel geraffineerd in elkaar en zijn erg prettig om naar te luisteren.
Queen is met name bekend om Bohemian Rhapsody, maar ze hebben meer nummers die uit verschillende delen bestaat, zoals The Prophet Song en March of the Black Queen (bij veel fans absoluut favoriet). Ook The Millionaire Waltz is zo'n nummer. Het ene moment komt Briam May's gitaar grommend uit je luidsprekers donderen, het andere moment buitelen John Deacons bas en Freddie Mercury's pianospel speels over elkaar heen en Freddie's stem varieert van Marlene Dietrich naar operettezangeres. Wat een feest om naar te luisteren!
Eind jaren zeventig stapten Godley en Creme uit 10cc om voor zichzelf te beginnen. Ze maakten interessante muziek met minstens zulke interessante videoclips, maar hun absolute uitschieter is toch wel Englishman In New York (niet te verwarren met Sting). In het clipje zijn musicerende poppen te zien, die volgens de geruchten werden bewogen door meisjes van een jaar of 16.
De singleversie is het meest bekend, maar de lange uitvoering is nog fijner. Zorg voor een goede stereo want links en rechts zijn niet hetzelfde. Mijn laptop heeft gelukkig stereo, maar het beste effect krijg je met oortjes of een headset.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten