dinsdag 7 januari 2020

TV Vandaag

Wat komt er vandaag op televisie? Vooral het laatste programma dat ik hier neer zet is volgens mij heel erg de moeite waard en ik hoop dat er veel mensen naar gaan kijken en meer begrip krijgen voor de mensen die het niet (meer) redden in het dagelijks leven vanwege een licht verstandelijke beperking, maar veel onbegrip tegen komen omdat je dat niet aan ze kunt zien.

19:55 NPO2: Hier zijn de Van Rossems, Zwolle. Een herhaling, maar ze zijn ook zo leuk...!

20:25 NPO3: Vier handen op één buik. Reality televisie (niet geheel onomstreden) over tienermoeders die worden begeleid door een BN-er. Soms levert dat SBS6-achtige tenenkrommende situaties op met veel nicotine, onopgevoede honden, schulden, probleemgezinnen en een vies huis, maar vaak is het ook mooi om te zien hoe zo'n jonge moeder met wat hulp de boel op de rit krijgt en houdt.

20:30 RTL4: Help, mijn man is klusser. Altijd weer die vrouw die lijdzaam toeziet hoe het huis in een eeuwige staat van verkrotting blijft en zelf niet in staat is (of mag zijn) de boormachine, het plamuurmes en de verfkwast te pakken. De ene keer haal je opgelucht adem als de man het licht ziet en alsnog een fraai stukje werk aflevert, de andere keer roep je heel hard: "Wegwezen!" (de ene keer tegen de man, de andere keer tegen de vrouw), niet zelden denk je: "Waar zijn jullie in vredesnaam aan begonnen!". Kortom: ramptoerismetelevisie. En mijn guilty pleasure.

21:10 NPO3: Net ff anders. Reportageserie met Marlijn Weerdenburg die mensen volgt met een beperking. Ik ben benieuwd hoe dit gebracht gaat worden! Vanmorgen was het op de radio, met één van die mensen, Sanne, die moeite heeft met het gewone dagelijkse leven. Marlijn noemt ook mensen die op veel latere leeftijd een diagnose hebben gekregen en inmiddels helemaal zijn vastgelopen met het idee dat ze toch niks kunnen en nergens goed voor zijn. Het gaat om honderdduizenden (!) mensen die het niet of niet goed redden in deze snelle tijd. Ik ga hier zeker naar kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten