zondag 5 januari 2020

Op de televisie

Meer dan 15 jaar geleden alweer schreef ik op wat er op televisie kwam en wat ik het kijken waard vond, en waarom. Absoluut geen objectief lijstje, het was gebaseerd op mijn eigen smaak. Als ik het jaren later weer terug zie, blijkt het een trip through Memory Lane geworden. Oh ja, die serie, die docu, wat leuk!

Dus heb ik besloten die traditie weer op te pakken.

Vandaag, zondag 5 januari
6:20 RTL4 Rango. Ja, toen sliep ik nog... Maar wat is dit een geweldig leuke animatiefilm! Een ode aan de spaghettiwesterns en Clint Eastwood met dikke knipogen naar oude Johnny Depp-films. Depp deed ook de stem van Rango, de gestrande kameleon die het moet zien te redden in een uitgedroogd dorpje vol vijanden.
13:10 NPO1 Close up: Jasperina de Jong. Een herhaling van gisteren, ik heb het opgenomen. Op dit tijdstip luister ik Adres Onbekend, maar als liefhebster van kleinkunst moet ik dit natuurlijk echt gaan bekijken!
18:10 NPO1 TV monument: Simone Kleinsma. Ook al zo'n monument van een artieste.
18:10 NPO2 Podium Witteman. Gelukkig kunnen we tegenwoordig tegelijkertijd programma's opnemen op de mediabox. Helaas blijven ze maar een jaar bewaard, want het schiet er nog wel eens bij in om er goed voor te gaan zitten. Podium Witteman is een geweldig muziekprogramma met als basis klassieke muziek, maar dan heel verfrissend gebracht. Zo heb ik de Finse violist Pekka Kuusisto, een heel veelzijdig muzikant met een gezond gevoel voor humor, iemand die moeiteloos een pittig klassiek stuk afwisselt met een vrolijk volksmuziekje. Bij het laatste Prinsengrachtconcert stal hij vele harten!

19:50  NPO2 Hier zijn de Van Rossems: een herhaling, uit Amersfoort. Een heerlijk trio, de zus en twee broers Van Rossum, niet bepaald de meest aantrekkelijke, best geklede mensen uit de media, maar wat weten ze veel! En af en toe lopen ze heerlijk te kibbelen, vooral de mopperende Maarten en de pinnige Sis, die regelmatig een shaggie draait (maar inmiddels met longproblemen op de bank zit, helaas).
20:25 NPO1 Heel Holland bakt: de klassieker, afkomstig van het even leuke Britse The Great British Bake Off. Wat schrokken we toen presentatrice Martine Bijl met haar onderkoelde en soms heerlijk vileine humor een hersenbloeding had gekregen! En ik moest even diep ademhalen toen bekend werd dat André van Duin het van haar zou over nemen, als hij maar geen typetjes en gekke bekken ging doen, maar hij deed het heel goed, een waardig opvolger van Martine Bijl. Hij bleek nog meer talenten te hebben toen hij in Hendrik Groen de rol van de knorrige Evert ging spelen: wie had ooit kunnen denken dat André van Duin televisiekijkend Nederland aan het huilen kon krijgen? Maar die serie is nu afgelopen. Gelukkig hebben we Heel Holland Bakt nog, waar ze schaamteloos midden in de zomer kerst- en oudjaarsedities maken en daar helemaal geen geheim van maken. Niet dat dat überhaupt mogelijk is als door de hoge temperaturen de room spontaan uit de taarten druipt. Mooi detail: de foto van Martine, die André bij de oudjaarsspecial op een mooi plekje zette als eerbetoon aan de in mei overleden, zeer getalenteerde vrouw.
21:00 BBC1 Call The Midwife. De kerstspecial moet ik nog terug zien, maar vanavond begint het nieuwe seizoen van deze bijzonder fijne serie!
23:00 NPO2 Wintertijd: Arjen Lubach. Een programma van heel lang geleden weer terug op de buis. Bekende Nederlanders combineren verhalen uit hun leven met hun favoriete muziek. Dat levert heel prettige televisie op.
23:15 NPO3 Elton John: Uncensored. Het boek Ik heb ik nog niet gelezen, de film Rocket Man nog niet gezien en dit interview met Graham Norton nog niet gehoord, maar het is zelfs mij niet ontgaan dat 2019 het jaar van Elton John is geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten