donderdag 23 januari 2020

Niet mijn tekst, wel mijn mening!

Via-via kwam onderstaande tekst op mijn Facebookpagina langs. Ik weet niet wie de oorspronkelijke schrijfster is (weet je het wel, zet het dan even in de reactie!) maar ik ben het er zo ontzettend mee eens!

Ik heb volwassen zonen, en ik kon er gelukkig goed over praten, want destijds waren er in de schoolgangen heel wat vreemde praatjes over seks en vrouwen in de bovenbouw van de basisschool en de middelbare school. En die komen erg overeen met hun lyrics. Ook in die tijd was dat al zo. Wij konden er gelukkig over praten, maar niet in elk gezin gaat dat even makkelijk. En helaas worden dergelijke teksten door veel pubers wel serieus genomen.

Verras me eens en neem je verantwoordelijkheid!
“Beste Ronnie Flex, Lil Kleine, Lijpe en alle andere branchegenoten die ik niet bij naam ken,
Er wordt op het moment een gevoelige discussie gevoerd over seksueel geweld in combinatie met afkomst en/of achtergrond van de plegers. Ik hoop dat deze openingszin niet te ingewikkeld voor jullie was, anders zijn we elkaar meteen kwijt natuurlijk.
Gisteravond zat ik bij een voorstelling van een Arabier en een Jood, twee dikke vrienden, die het aandurfden om met elkaar in discussie te gaan over het eeuwenoude conflict tussen hun volkeren. George en Eran. Aanrader, maar waar het me vooral om gaat is dat ze het veel hadden over de kracht van woorden.
Dat we die niet moeten onderschatten. Dus niet maar wat roepen en daarna laf piepen "het is maar een toneelstukkie, het is maar een liedje".
Ik heb twee zoons, en ik hoor jullie liedjes.
En ik ben nu op een punt gekomen dat ik vind dat ik niet meer mag zwijgen over wat ik daar hoor.
Je kunt iemand fysiek aanranden, maar ook verbaal.
Verbaal is een moeilijk woord, zoek maar even op.
Ik wil niet langer verbaal door jullie aangerand worden, heren.
Ik wil niet dat de jongens die ik grootbreng gaan denken dat je zo over en tegen een vrouw mag praten, dat je anderen op het idee mag brengen om dat zo te doen, en dan hebben we het nog niet over het laatste logische gevolg; dat je het zo in praktijk mag gaan brengen.
Ik ga even een paar voorbeelden geven. Overige lezers; dit gaat niet prettig zijn. maar het helpt niet om abstract te blijven. Dan is dit enkel het zoveelste truttige praatje van een zure ouwe muts.
Zo hebben we het bijvoorbeeld over een "wijf dat geflost wordt".
Dat is geen gebitsbehandeling, mensen.
We hebben het over "kut geven". We "duwen aan", of "pompen 'm erin bij die bitch". Met name moeders en vrouwen van een zekere leeftijd mogen zich in jullie (negatieve) interesse verheugen. Daar hoor ik dus bij.
Er is natuurlijk het begrip "Milf". Dat is dus een oud wijf zoals ik, die je toch nog wel zou willen "doen".
Ik ben niet preuts opgevoed. Lieve hemel, nee.
En ik ben ook niet totaal van de wereld op het gebied van nieuwe muziek. Met mijn zoon luister ik naar Trap Nation.
We kletsen er samen over. Sommige nummers vind ik gaaf, ik heb er een paar naar mijn Spotify account gedownload, voor als ik hardloop. Ja, dit ouwe lijk loopt hard mannen, je moet fit zijn om kut te geven, ja toch. Het is trouwens niet ME kut, maar MIJN kut, of M'N kut.
Terug naar de hoofdzaak. Jullie beledigen mij en inspireren mannen tot een respectloze en gewelddadige houding tegenover mij. Tegenover mij en tegenover alle andere vrouwen.
We kunnen mannen die seksueel gewelddadig tegenover vrouwen zijn niet vertellen dat dat niet hoort en ondertussen jullie levendige 'uitgaanstips' accepteren onder het mom van "vrijheid van meningsuiting". Jullie inspireren tot respectloosheid en geweld.
Ik probeer twee mannen groot te brengen die netjes met vrouwen omgaan, die begrijpen wat er leuk is aan een vrouw.
Doe iets aan jezelf. Doe iets aan je eentonige leven, dat eentonige geleuter over club, drank, doos en doekoe kennen we nou wel. Doe iets aan je Nederlands, for God's sake.
Maak gerust nog honderd liedjes over seks. Maar doe het met klasse, raffinement, en zonder al die fucking taalfouten.
Luister 'ns naar Prince ofzo, die kon dat.
Later, mannen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten