zaterdag 11 januari 2020

De Van Rossems in Aken

Net heb ik gekeken naar een aflevering van Hier zijn de Van Rossems. De kibbelende siblings zijn deze keer naar Aken gegaan en wat trokken ze een blik herinneringen bij me open!
In augustus 2014 was ik op vakantie in Zuid Limburg. Ik ontdekte dat je daar goedkoop OV kon krijgen, zo kon ik voor een heel beschaafd bedrag van Geulle (waar ik verbleef) naar Aken (met de auto naar Bunde, met de trein naar Maastricht en met de bus naar Aken). Wat al een beleving op zich is, ik kon nu echt om me heen kijken i.p.v. op de weg letten!

Ik herkende veel plekjes en pleintjes (behalve het - prachtige - zwembad, daar ben ik niet geweest). De aflevering begint met de bronnen van Aken, Een lichtgeel gebouw en oude Romeinse fundamenten in een parkje. Er stroomt warm water op verschillende plekken en het ruikt naar zwavel. De Elisenbronnen zijn te bezoeken en iedereen mag het water gebruiken, al schijnt het (volgens de Van Rossems) niet aan te bevelen te zijn om het te drinken. Sis zou er meteen dood van neervallen. Ik heb er destijds mijn handen mee gewassen, zwavel is goed voor de huid.

Ook de Dom en museum werden bezocht. Heel veel goud en edelstenen, echt bling in het kwadraat! Met name het kruis en de kopreliek van Karel de Grote. Deze en nog veel meer schatten zijn te bezoeken, echt een aanrader!
Ze lieten ook de paltskapel uit 813 zien en de enorme 12e eeuwse kroonluchter. Kort na mijn eigen bezoek hoorde ik dat de ketting waaraan die hangt niet van gelijke dikte is, zodat wordt gesuggereerd dat de kapel hoger lijkt dan die eigenlijk in werkelijkheid is.

Er werd ook veel verteld over Karel de Grote, want wie Aken zegt, zegt Karel de Grote.

Sis vertelde over de legende van de deur van de Dom. Tijdens het bouwen van de Dom raakte men in geldproblemen. De duivel wilde helpen, maar eiste de ziel van de eerste persoon die door de deur zou lopen. Dat zou hoogstwaarschijnlijk de bisschop zijn. De mensen besloten toen een wolf als eerste naar binnen te laten. De duivel trapte erin, stal de ziel van de wolf en werd toen zo kwaad dat hij de deur achter zich dicht sloeg, zo hard dat hij zijn duim verloor. Die bleef achter in de bronzen leeuwenkop op de deur.

Terwijl Sis haar verhaal deed, zag ik op de achtergrond de Münsterplatz, een klein pleintje waar ik nog heb zitten lunchen (een tosti van Duits formaat, belachelijk groot dus). Op de gevel van één van de huizen zijn sprookjesachtige beelden aangebracht van een jonge vrouw met een middeleeuwse puntmuts, een ornament met een ridderhelm-achtige gouden versiering onder een schattig erkertje en wat diertjes. De gevels zijn ontworpen door Johann Joseph Couven (1701-1763), een beroemde bouwmeester in de regio, helaas is veel werk van hem verloren gegaan in de Tweede Wereldoorlog. Heel jammer dat daar geen aandacht aan werd besteed... Het is ook heel lastig te googlen, maar het is zo'n leuk rijtje huizen in Anton Pieckstijl!
Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boutique_19_M%C3%BCnsterplatz,_Aachen,_Germany.jpg
In mijn fotoalbum staat het verhaal van de duim van de duivel ook. Er staat ook dat de duivel zo kwaad was, dat hij de Dom met zand wilde bekogelen, maar vanwege het ontbreken van een duim lukte dat niet. En zo is de heuvelachtige omgeving ontstaan.

De Dom is één van de weinige Duitse historische gebouwen die de Tweede Wereldoorlog heeft doorstaan, al sneuvelden er wel wat glas-in-loodramen. Het achthoekige gedeelte komt uit 796-804, later kreeg het gotische en barokke uitbreidingen. In de paltskapel is het graf van Karel de Grote en de mariaschrijn met de lendendoek en windselen van Jezus Christus, de mantel van Maria en de doek waar het hoofd van Johannes de Doper op heeft gelegen.

In de aflevering werd nog een muntje in een waterpartij met beelden gegooid. Tot hun afschuw zagen Maarten, Vincent en Sis hoe een bejaarde vrouw haar schoenen uittrok en in het water stapte om de munten er uit te halen. Maartens vloek komt uit zijn tenen en hij moppert verontwaardigd dat mensen zoals deze vrouw van 350 euro moeten zien rond te komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten