zondag 2 februari 2020

30-Day Song Challenge - dag 22

Zie mijn introductie op 12 januari.  Het is de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context. Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Day 22 - a song that moves you forward

Veel mensen die iets ingrijpends hebben meegemaakt kunnen ervaren dat veel later, als ze denken dat ze het allemaal wel verwerkt hebben, toch nog opeens dat verdriet boven kan komen. Acda en De Munnik hebben dit raak verwoord in (Noem me) oud verdriet. 
Ze beschrijven hoe zoiets kan verschijnen: in beelden, in fragmenten, hard, ineens en onverwacht, ook als je denkt "ik heb er vrede mee" of "nu heb ik rust". Dan "heb ik je onverwacht en zachtjes keihard op je ziel gekust".
Ik heb destijds heel veel aan dit nummer gehad en geef het graag door aan mensen die zelf ook te maken hebben met de verwerking en naweeën van ingrijpende gebeurtenissen.

Pas één dag voor zijn overlijden op 24 november 1991 maakt Freddie Mercury officieel bekend dat hij aids heeft. De geruchten waren er al langer, hij verscheen amper in het openbaar, bij de eerder dat jaar opgenomen videoclips was hij zwaar gegrimeerd en niet of met alleen veel animaties er omheen in beeld. Dit was niet de Freddie zoals we hem kenden.
Het nummer dat ik heb gekozen werd in 1990 opgenomen voor het album Innuendo, maar Freddie was toen al erg ziek. Brian May, die het samen met Freddie schreef, vertelde in een interview dat hij twijfelde of Freddie het nog wel in kon zingen, maar Freddie sprak de legendarische woorden: "I'll fucking do it, darling", goot een glas wodka achterover en waarschijnlijk kwam het uit zijn tenen, maar het lukte. "Mijn hart breekt, mijn make-up schilfert maar mijn glimlach blijft".
Anderhalve maand voor zijn dood werd de single in het Verenigd Koninkrijk uitgebracht. De bijhorende videoclip is een montage van diverse fragmenten uit eerdere video's. In combinatie met de tekst werden de geruchten steeds sterker dat er echt iets goed mis was met Freddie. Men bleek gelijk te hebben...

Veel mensen die een eind hebben gemaakt aan een slechte relatie of vriendschap hebben wel eens hard mee gezongen met I will survive van Gloria Gaynor. Persoonlijk vind ik de versie van Bette Midler net even leuker. Wat heet, leuker? Hilarisch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten