zondag 9 februari 2020

30-Day Song Challenge - dag 29

Zie mijn introductie op 12 januari.  Het is de bedoeling dat je elke dag een bepaald liedje noemt binnen een bepaalde context. Eigenwijs als ik ben hou ik het niet altijd bij één liedje...!

(tekst gaat verder onder de afbeelding)


Day 29 - a song you remember from your childhood

Ik ben geboren in 1963. We draaiden niet veel popmuziek, maar zelfs ik als kleuter kende The Beatles, met name Help en Yesterday. Toen ik wat ouder was waren ze al uit elkaar, maar ze werden nog zeer vaak op de radio gedraaid. Met terugwerkende kracht leerde ik de band meer waarderen en kennen. De geschiedenis van de pop- en rockmuziek was nog jong, zij waren de eerste echte superband, samen met The Rolling Stones, met direct daar achteraan The Kinks en The Who. Pioniers van een nieuwe Europese jeugdcultuur en een inspiratie voor veel muzikanten. Brian May van Queen was bijvoorbeeld een groot fan van The Beatles.

Thuis deden we niet aan popmuziek, maar er werd me geen strobreed in de weg gelegd toen ik rond mijn 8e meer interesse kreeg in popmuziek. Mijn vader regelde zelfs een cassetterecordertje voor me! Tot die tijd moest ik het doen met een pick-up en een stapel singletjes. Als klein meisje had ik de rode vinylsingletjes met het gele label van het Jacob Hamel Kinderkoor. Ook was er een marsmuziekplaatje en een singletje van een Duitse zanger die ik helemaal grijs heb gedraaid. Ik heb zelfs grote stukken tekst fonetisch uit mijn hoofd geleerd (al verstond ik er amper wat van), maar dat is inmiddels weggezakt, merkte ik toen ik de opname op internet had gevonden.
Het liedje ontstond in 1928 in Warschau als instrumentale tango door Jerzy Petersburski, De Poolse tekst is afkomstig van Andrzej Włast , geboren Gustav Baumritter, afkomstig uit een Pools-joodse familie. Hij stierf in het getto van Warschau in 1942/43. Fritz Löhner-Beda schreef in 1930 de Duitse tekst.
André van Duin heeft er begin jaren zeventig nog een geweldige parodie op gemaakt: "Oh, Donna Clara, Ich hab' dich tanzen geseh'n" werd bij hem: "Oh domme Klara, waar heb jij dansen geleerd?"
Er blijken heel wat covers van het lied te bestaan en ik weet niet welke versie ik had, maar ik vond een versie uit de jaren zestig van de Regento Stars die het heel goed kan zijn.
Popmuziek hadden we vroeger niet in huis (tot ik mijn cassetterecorder kreeg), kleinkunst des te meer. Mijn vader had o.a platen van Henk Elsink, die ik, voor zover ik het begreep, geweldig vond. De Bom/Bakema kon zelfs ik nog wel snappen, De twijfelaar (achterkant van het singletje De Bom/Bakema) snapte ik niet, maar ik was dol op zijn hese stem en zijn Twentse accent en kon het liedje van begin tot eind meezingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten