donderdag 2 april 2020

8d of Kunstkopstereo

Opeens is het hot, het haalde zojuist zelfs NPO Radio 1: 8d-muziek. Een in 8d geremixte song van Billie Eilish (wat mij betreft de beste nieuwkomer van de afgelopen jaren!) is opeens viral gegaan. De remix klinkt alsof het binnen je schedel plaats vindt, maar dan moet je wel oortjes of een koptelefoon gebruiken. Het Coronalied is overigens ook in 8d opgenomen.

Maar ik ken dit al langer. In 1977 of 1978 had je het KRO-programma Rauhfaser, een alternatief programma op de zondagavond, waar ik als puber groot fan van was. Daar gaven ze eens een demonstratie "Kunstkopstereo". Ik was enorm onder de indruk! Het wordt ook in films gebruikt, maar dan moet je wel een goede bioscoop hadden.

De gast op Radio 1 zegt dat deze oude techniek op iedereen een ander effect heeft. De één (ik) vindt het prachtig, de ander kan er duizelig van worden (ik moet er inderdaad wel zittend naar luisteren).
En Billie Eilish kan sowieso weinig verkeerd doen bij me, al kon ik bij wijze van spreken haar grootmoeder zijn 😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten