maandag 27 april 2020

Mijn Koningsdag

Normaal gesproken ging ik 's ochtends lekker ontbijten, daarna naar de "stuivertjesmarkt" (soms kocht ik oude tijdschriften, verder een enorme tas borduurspullen en een nog behoorlijk nette Weber BBQ). Vaak ontmoette ik bekenden (waar ik woon kom je altijd bekenden tegen, ook als je er nog maar net woont). Vervolgens ging ik terug naar huis met een stukje oranjegebak (tompouce of Jumbol), zette de tv aan en keek naar de Koningsdagroute. Ik rommelde wat in de tuin als het weer meewerkte.

Vandaag kon ik de stuivertjesmarkt en de Koningsdagroute op tv skippen. De rest was eigenlijk niet  eens zo heel erg anders. Ja, de straten waren weer erg stil. Op het Redeplein waren een paar groepjes mensen (jong en oud, meestal met gepaste afstand) in het oranje en ik zag zelfs een paar versierde fietsen.
Op de terugweg kwam ik langs het wooncentrum voor mensen met geheugenproblemen, zoals men dat netjes zegt. Voor zover bekend is daar gelukkig nog geen corona. Buiten is een bezoekerstentje geplaatst zodat familie de bewoners nog kunnen zien. Vandaag stond er net buiten het hek een accordeonspeler en de bewoners zaten aan de andere kant van het hek. Het personeel liep met mondkapjes. De accordeonspeler werd met veel enthousiasme begroet, de mensen hadden er zoveel plezier van!
Maar voor ik er op uit trok (om wat ingrediënten voor Knobi te kopen; een gerecht dat heel bekend is bij festivalgangers, help me herinneren dat ik binnenkort het recept plaats!), heb ik eerst gezien hoe de koning met aanhang om 10 uur 's ochtends een wat onhandige maar goedbedoelde toespraak hield met een hand vol papiertjes. Ondertussen knoeide ik met mijn Jumbol...
Daarna ben ik naar de tuin gegaan, mijn laatste perkplantjes in de potten planten. Tot mijn grote vreugde zag ik de munt ook weer opkomen! Ik dacht dat die ter ziele was en heb een nieuwe struik Marokkaanse munt gekocht, maar de oude plantjes komen ook weer op.
Een fotoreportage:
Er zijn wat gaten gevallen in mijn tuin. Op de achtergrond komen phloxen, asters, kogeldistel en zo keurig op, maar op de voorgrond hebben hitte, droogte en slechte plantenkeuzes gaten geslagen. Ik wil dit gaan opvullen en denk daar momenteel erg over na. Mogelijk komen er langbloeiende geraniums (o.a. Rozanna) en langs de stoeprand lage campanula's.

Mijn terras met de bloembakken stralen!!!
Die margrietjes zijn nog van vorig jaar. Ik geniet weer van de violen, zoals nagenoeg elk jaar!
Jong plantgoed. Gebeden zijn welkom!
Verse Marokkaanse munt, verse peterselie en verse basilicum. Daaronder een bieslookje dat ik weer aan het reanimeren ben, en een lege pot waar de eerste muntblaadjes weer boven kwamen!
Iemand heeft vorig jaar dit verroeste plantenbakje bij mij over de schutting gegooid. Maar het ziet er wel heel schilderachtig uit, vooral met een paar anjertjes.
Mijn zomerse zithoekje. De violen zullen waarschijnlijk later plaatsmaken voor andere zomerplanten.
Om 16 uur toostte ik een klein glaasje oranjebitter met H.M.de Koning, leuk dat we mochten meegenieten van zijn Zoomsessie met de familie!

's Avonds had ik een klein anderhalvemeterbestendig familiebezoekje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten