donderdag 2 april 2020

Een (weer)herinnering...

Het wordt dit weekend (vooral 5 april) flink warmer, tot wel 20 graden! Maar de weerman (m/v) mag niet jubelen want we mogen voorlopig niet meer massaal naar buiten. En ik merk dat ze daar met hun presentaties best wel mee in hun maag zitten. Wat ik me goed voor kan stellen.

Het doet me een klein beetje denken aan Koninginnedag 2009, toen ik de hele dag weerberichten presenteerde voor de radio van Omroep Flevoland. Het was heerlijk weer, de sfeer was vrolijk, de stemming zat er goed in en voor mij was het heerlijk ontspannen om er nog eens een schepje bovenop te doen met het presenteren van het leukst mogelijke weerbericht!

Even na twaalven moest ik weer een weerbericht doen (wat ik altijd vanuit huis deed met de nodige apparatuur). Maar even vóór twaalven zag ik, net toen de Koningin met gevolg in een open dubbeldekker passeerde, een oude Suzuki door het publiek scheuren, om vervolgens met een klap tegen de Naald van Apeldoorn terecht te komen. Vrijwel meteen wist ik (en iedereen die het zag) dat dit niet "bij de act hoorde". 

Ik realiseerde me: ik kan nu niet meer jubelen over "schitterend oranjeweer" en "perfect voor de stuivertjesmarkt". Ik wist ook nog niet wat er nou precies gebeurd was, ik had nog pakweg een kwartier om me te herpakken en op sobere wijze (de presentator van Omroep Flevoland was daar inmiddels ook al mee bezig) het weerbericht herschrijven. Dat omschakelen van Himmelhoch Jauchzend naar Zum Tote Bedrübt" gaf me veel stress en onrust, maar ik geloof dat ik er wel in ben geslaagd. 

Toen de Koningin later die middag voor de televisie verscheen, sprak ze, na een diepe zucht: "Wat begonnen is als een prachtige dag is geëindigd in een vreselijk drama, wat ons allen heel diep heeft geschokt. Mensen die er dichtbij hebben gestaan, die het hebben zien gebeuren op televisie, allen die het meebeleefd hebben, zullen met verbijstering en ongeloof gekeken hebben."

En die woorden waren zo waar... Van het ene op het andere moment was al het moois van die aanvankelijk perfecte dag weg, letterlijk in één klap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten