zaterdag 14 maart 2020

Corona beheerst het nieuws en ons leven

De coronasituatie tot nu toe:

* niet China, maar Europa is nu het epicentrum
* steeds minder vluchten (is wel weer prettig voor het milieu); KLM schrapt 2000 banen en vraagt werktijdverkorting aan.
* Trump heeft de noodtoestand afgekondigd, vorige week nam hij het virus nog niet serieus. Mensen mogen twee weken verlof nemen en testen zijn gratis. Trump heeft overigens afgelopen week drie besmette mensen ontmoet (uit het gevolg van de Braziliaanse president Jair Bolsonaro). Volgens de arts van het Witte Huis hoeft hij echter niet getest te worden en in quarantaine.
* de laatste etappe Parijs-Nice, die vandaag i.p.v. morgen wordt gehouden omdat het peloton bang is niet meer thuis te kunnen komen, kan wel eens de laatste wielerwedstrijd zijn voorlopig. Verschillende wielrenners zijn al voortijdig opgestapt. Ook het voetballen ligt stil.
* niet-acute operaties worden uitgesteld.
* het is sarcastisch bedoeld, maar er zit wel een kern van waarheid in: op twitter las ik opmerkingen als "als je nu in het openbaar hoest, heeft dat hetzelfde effect als Arabisch spreken in een vliegtuig".
* het krankzinnige gehamster, met name de jacht op wc-papier.
* Apple sluit alle winkels buiten China
* de talkshow van o.a. Ellen DeGeneres wordt niet meer uitgezonden
* met name de horeca en uitgaansgelegenheden lijden zwaar onder de "niet meer dan 100 personen"-maatregel (overtreding wordt bestraft). Maar ik merk ook grote publieke verontwaardiging als mensen naar kleinere bijeenkomsten willen gaan. De bioscoop is hier wel open maar meer dan 100 kaartjes per voorstelling worden niet verkocht; het theater is gesloten tot 31 maart.

Etcetera.

Hier nog een link naar de zingende Italianen.

En een column van Saskia Noord waarin goed de huidige sfeer wordt beschreven. Ik herken er heel veel in, al heb ik voor mezelf nog geen sociale lockdown ingesteld. Maar dat kun je beter niet hardop zeggen (en dat merkt Noord ook al op).

Ook ik heb een heuse corona-obsessie te pakken

Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt. Door het coronavirus zitten haar ouders in een zelfverkozen lockdown, zelf weet ze ook niet meer goed wat te doen. Wel of niet naar dat feestje? Wel of niet op vakantie volgende week? Wel of niet naar de bioscoop, uit eten, lezingen geven, op Tinderdate?

Saskia Noort < 14-03-20, 06:00

Mijn moeder belde. Het leek haar gezien het coronavirus beter als ik niet op haar verjaardag kwam. In Bergen was het nog niet. Zij en mijn vader zitten alvast in zelfverkozen lockdown, bang als ze zijn het op te lopen. Daarna volgden spookverhalen die ook de ouderen aan elkaar verspreiden via appgroepen. ,,We drinken thuis maar een wijntje’’, zei ze. ,,Ik word nu iedere ochtend wakker met een kater.’’

,,Mam’’, zei ik, ,,Amsterdam is geen Breda, ik heb nergens last van.’’

Nooit wilde ik liever naar mijn moeders verjaardag dan nu het niet mocht. Ik kuchte niet, ik zweette niet, ik was niet in risicogebieden geweest. Als schrijver leef je sowieso in een soort quarantaine, maar mijn moeder zei ‘Boekenbal’ en ik moest haar gelijk geven, daar was ik geweest. Ik nam nog een vitamine C-tablet en haalde drie grote pakken toiletpapier. Daarna wist ik niet meer zo goed wat ik moest doen. Wel of niet naar het feestje vrijdag. Wel of niet op vakantie volgende week. Wel of niet naar de bioscoop, uit eten, lezingen geven, op Tinderdate gaan. Heel Holland bleef maar Hazes zingen en dan zou ik niet naar een borrel kunnen? Eerstewereldproblemen, maar toch, verwarrend. Op een schaal van tien hoe aanstellerig en overdreven zouden ze me vinden als ik iets afzei wegens corona?

Ik keek maar weer op de site van het RIVM. Ik hoefde niet thuis te blijven, omdat ik geen klachten had. ‘In alle Nederlandse ziekenhuizen kan de juiste behandeling uitgevoerd worden. Er is voldoende capaciteit om ernstig zieke patiënten op te nemen op de intensive care.’ Zolang ik mijn handen regelmatig waste, geen handen schudde, en nieste aan de binnenkant van mijn elleboog, was er niets aan de hand. ‘De officiële cijfers van dit moment lijken niet heel verontrustend’, stond er.

Op Twitter werd iedereen die er achteloos mee omging verantwoor­de­lijk gesteld voor doden die er nog niet in groten getale waren

Ondertussen verbood Trump alle vluchten uit Europa, sloten in Duitsland en Oostenrijk alle clubs en après-skitenten en zag ik op Twitter drive-in-coronatestcentra in België. De skiënde Vindicatleden kwamen terug zonder besmetting. Tom Hanks en zijn vrouw hadden het. In Italië lieten ze iedereen boven de 80 sterven.

Op Twitter werd iedereen die er achteloos mee omging de maat genomen en hoogstpersoonlijk verantwoordelijk gesteld voor doden die er nog niet in groten getale waren. Iedereen krijgt het, zei Angela Merkel. ‘Heel Nederland moet in lockdown’, zei de hoogleraar infectiepreventie bij Nieuwsuur. Ik had een heuse corona-obsessie te pakken. De ene minuut ging ik mee in het ‘doe niet zo overdreven, geen paniek’-script, de andere minuut voelde ik de aandrang met mijn hond en kinderen in de kelder te gaan zitten met tien blikken soep en bestelde ik voor de zekerheid vast desinfecterende doekjes en een pak mondkapjes voor 65 (!) euro.

En wij maar denken dat we ten onder zouden gaan in een zondvloed, door de moslims of een cyberwar.

Uiteindelijk heb ik nu besloten dat het niet aan mij gaat liggen. Ik lock mijn sociale leven down. Niet uit angst voor het virus, maar om het zo snel mogelijk op te laten houden. Ik snap dat Rutte de economie wil redden, maar dat kan hem duur komen te staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten