maandag 30 maart 2020

Kluizenaarsquarantainetip 2: Reinheid

Daar is tip 2 van de kluizenaarsquarantainetips van pater Hugo: Reinheid.

Hij verwijst hier ook naar het kattenbezoek waar hij ooit een leuke blog over schreef, maar hij heeft het helaas later weggehaald. Gelukkig heb ik die opgeslagen 😊

Omdat de schrijfsels van de pater zowel leuk als wijs zijn, te leuk en te wijs om later weer te verdwijnen, zal ik deze tips ook op mijn eigen blog delen. (tekst loopt door onder de foto)



















Blijf in je cel en je cel zal je alles leren.

Opruimen, bijvoorbeeld. Van nature ben ik iemand die veel rotzooi om zich heen verzamelt en slechts bij golven poetsdrang heeft. Dit heeft mij de eerste jaren van mijn kluizenaarsleven nogal eens de boel verziekt. Ik was daar echt niet uitzonderlijk in. Ik was een knul van vijfentwintig, dat veranderde niet op wonderbaarlijke wijze door een zwarte soepjurk aan te trekken. Net zo goed gaat een mysterieus griepvirus jou niet plotseling in Mien Dobbelsteen veranderen. Zoals rondslingerende minuten, uren en seconden een verblijf in afzondering echter serieus verzwaren, zo is het zeker ook met rondslingerende dingen.

Er bestaan mensen die in een soort storthoop volmaakt gelukkig zijn omdat de storthoop maar schijnbaar is. De bewoner weet precies waar alles is en pas als hij gaat opruimen raakt hij gedesoriënteerd. Ga er maar vanuit dat jij zo niet werkelijk in elkaar zit, wat je jezelf ook (al jarenlang) wijsmaakt. Mensen die in een dergelijke situatie echt gedijen bestaan, maar ze zijn zo zeldzaam als Mariaverschijningen in Japan.

Bovendien zitten we nu met die corona-ellende. Vluchten kan niet meer! Chaos in je tent betekent chaos in je kop. Volgens mij is dat aardig wat mensen ook al onmiddellijk na het begin van de uitbraak opgevallen. Niet voor niks is er een run op de bouwmarkten geweest: wie gaat opruimen krijgt automatisch ook ideeën over wat beter kan worden heringericht.

Het is nergens voor nodig je huis om te batterijen tot een klinische meubelvitrine waarin alleen gedesinfecteerde playmobilpoppetjes kunnen floreren. Zolang je je sereen blijft voelen als je om je heen kijkt is het goed. Ben je de hele tijd onrustig en kom je nergens toe dan kan het zijn dat je je tijd beter moet indelen, maar het zou ook kunnen dat je in een zwijnenstal woont. Opruimen gaat altijd sneller dan je denkt en bijna iedereen wordt er uiteindelijk gelukkiger van.

Schoon is ook fijn. De manier om dat vol te houden is niet alles in één keer te poetsen, maar ruimte voor ruimte. Aan de andere kant vergt het ook discipline om al je schoonmaakhandel steeds weer opnieuw tevoorschijn te halen en weer op te ruimen. Het kan dan ook een tactiek zijn om hetzelfde soort werk in één keer (keuken en badkamer, bijvoorbeeld) of dezelfde soort ruimtes in één keer (schuur en bijkeuken) te doen.

Ik combineer bijvoorbeeld koperpoetsen met kaarsvetkrabben in de kerk, omdat ik daarbij gedeeltelijk dezelfde spullen nodig heb. Witte linnen koorhemden wassen en strijken combineert daarentegen beroerd met koperpoets, verfbranders, ragebollen en kattenpiesneutraliseerspray (inderdaad, zoiets bestaat en is in de loop der jaren voor mijn psychische gezondheid uiterst essentieel gebleken).

Nu nog een propere onderbroek aan en je bent klaar, vetlap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten