vrijdag 27 maart 2020

Liesbeth List (78) overleden

Tijdens het schrijven van mijn vorige blog hoorde ik op de radio dat Liesbeth List is overleden. Ik ben een groot fan van haar. Haar stem, de emotie die ze er in legt, en ook hoe ze met Ramses een gouden duo heeft gevormd. Het sprak me aan, zij sprak me aan.

De fans kennen het verhaal van haar leven: geboren als Elly Driessen in Bandung in 1941. Opgegroeid in het jappenkamp. Moeder pleegde na de bevrijding zelfmoord, zij werd (even kort samengevat) achtergelaten bij de vuurtorenwachter van Vlieland en zijn vrouw. Zij nam hun achternaam aan.

Ze heeft een geweldige carrière gehad. Met Ramses, dat weet iedereen. Maar ook werk van Theodorakis, op zijn eigen verzoek, werk van Piaf en vertalingen van Brel. Vooral haar Brel en Piaf vind ik heel sterk. Ze speelde Piaf (wat ik helaas nooit live heb gezien), en de manier waarop ze het naargeestige (maar briljante) "Dat soort volk" van Brel zong, kwam wel heel dichtbij Brel...!

In januari 2013 heb ik het één na laatste optreden van haar laatste theatertournee bezocht en ik raakte nog meer onder de indruk. Het was een overzicht van haar leven en haar werk. Na afloop heb ik haar ontmoet toen ze de theaterbezoekers zelf opzocht. Ik ben niet zo van "op de foto gaan met sterren", maakte wel foto's voor anderen met hun telefoon, maar ze drong er op aan dat ik ook een foto moest laten maken.

Een paar jaar geleden maakte ze bekend een vorm van dementie te hebben.

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto, en een mooie tekst. Liesbeth was zeer bijzonder. Met haar stem wist ze veel harten te raken.

    BeantwoordenVerwijderen