maandag 30 maart 2020

coronablog 30 maart

Ik weet het allemaal niet meer.

Ik heb al een paar dagen geen "standen" meer doorgegeven, ik merkte een soort coronamoeheid bij mezelf. Het leven is in enkele weken tijd zo veranderd, het is bijna niet te beschrijven. En ook: hoe snel het went! Als we een oude televisie-uitzending zien, bijvoorbeeld de herhaling van een praatshow waarbij de gasten dicht bij elkaar zitten (vorige week was de laatste week van DWDD, waarbij veel werd teruggekeken), dan schrikken we: "Wat zitten die dicht op elkaar!" Ik heb dit van meer mensen gehoord, het is zowel grappig als grimmig, maar de heilige 1,5 meter wordt nu door bijna iedereen gerespecteerd.

* Er zijn inmiddels 864 mensen overleden (vandaag 93), 507 mensen zijn opgenomen (totaal 3990 mensen die opgenomen zijn of zijn geweest). in Brabant nemen de ziekenhuisopnames af, in Noord- en Zuid-Holland, Gelderland en Limburg zijn nu meer opnames. Van de ziekenhuisopnames liggen nu 1053 mensen op de IC waarvan bij 995 het virus ook is vastgesteld. Gemeld wordt dat een groot deel van de IC-patiënten overgewicht hebben. Het aantal positief geteste mensen is met 884 gestegen naar 11.750, maar het werkelijk aantal besmettingen is waarschijnlijk (veel?) groter.

* Ahoy Rotterdam gaat ingericht worden als ziekenhuis met IC-plaatsen.

* 3FM Serious Request gaat in de weekk van Pasen geld inzamelen voor het Rode Kruis. De DJ's blijven gewoon in de studio, de luisteraars kunnen tegen betaling verzoeknummers aanvragen.

* NPO2 is begonnen met "Heimwee-TV", met Willem Duys (zit ik nu te kijken, over de gouden bruiloft van Juliana en Bernhard) en Zeg 'ns AAA. Dit om de actualiteit even te kunnen vergeten. Er was in Willem Duys nog een oude scene met Wim Sonneveld die vertelde wat het toppunt van brutaliteit was: Wim Kan een Japanse auto verkopen. Ik denk dat je aardig ver in de vijftig moet zijn om die te snappen en ik vermoed dat je anno 2020 niet meer weg komt met zo'n mop. Verder een oude revu van André van Duin en de Youp van 't Hek oudjaarsconference die een eind maakte aan het merk Buckler. Inderdaad, het leidt allemaal prettig af van de actualiteit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten